Business killers

Írta: NetMasters

2019.06.06.

A Cloudfest egyik kakukktojás előadója Will Pemble volt, aki vállalkozó és vezetői coach. Ő nem a technológiáról jött előadni, hanem egy szoft témát hozott, ami viszont elég égető és mindig aktuális.

Will Pemble San Francisco-ból érkezett, és laza, könnyed stílussal kötötte le a figyelmünket. Sok humorral fűszerezte az előadását, világos volt, hogy nem sok adattal akar megszórni minket, és nem kezd bele felsorolásokba. Rövid és tömör volt a mondanivalója, és azt próbálta körüljárni. Ez a mondanivaló érdekes lehet minden vállalkozónak, aki fejlődő vállalkozásban gondolkodik, és szeretne sikeres üzletet építeni. Üzletet elindítani könnyű. Kell egy ötlet, kell egy tárhely és egy honlap, amivel elérjük a potenciális vevőket, kell hozzá marketing, és persze a termék, amit el akarunk adni. És várhatjuk is a vevőket. De mi van akkor, ha beindul az üzlet? Sokan olyan lelkesen futnak neki, hogy végül meglepődnek a sikeren, és nem tudnak mit kezdeni vele. Nem használják ki igazán a lehetőséget, mert nem voltak rá felkészülve. Nekik szólt leginkább Will előadása. Meg azoknak, akik előre terveznek, és szeretnének előre felkészülni az üzlet építésére.

Az előadás a Business killers címet viselte, amiben három kiemelt üzletgyilkos buktatóra hívta fel a figyelmet Will. Három buktatóra, amik az ő tapasztalatai szerint a leggyakrabban akadályozzák egy üzletépítés sikerességét.

Persze, aki vállalkozás építésére adja a fejét, az rövid idő alatt szembesül mindenféle buktatókkal. Van olyan, aki előre elgondolkodik ezeken, de alapvetően a saját bőrünkön tapasztaljuk meg a felmerülő problémákat. Belebotlunk, aztán szépen beírjuk a leckekönyvbe – kipipálva, megtanulva. Főleg, ha mindent saját erőből próbálunk megoldani, és nem sajnáljuk a tanulópénzt.

Időmenedzsment

Will első business killer-e az időmenedzsment, a második a kommunikáció, de az igazán izgalmas a harmadik üzletgyilkos.

Az időmenedzsmentet legtöbbünknek nagyon nem kell bemutatni, mert biztosan találkoztunk már a fogalommal, és sokan olvastunk már ilyen könyvet is. Az én polcomon is van egy-kettő. De itt nem csak a személyes időmenedzsmentről van szó, hanem kifejezetten az üzlettel kapcsolatos részével. Hiába hallunk, olvasunk ugyanis erről, a legtöbb üzletépítés ebbe a kérdésbe belebotlik. Hatékonyan kell ütemezni a feladatainkat. De itt nem áll meg a történet. Az üzletfejlesztés része kell, hogy legyen az időmenedzsment fejlesztése. Ahogy nő a vállalkozásunk, úgy válik egyre fontosabb kérdéssé, hogy hatékonyan végezzük a munkát. Ne havazódjunk el, ne ássuk bele magunkat a napi operatív feladatokba, hanem mindig tudjunk időt szánni az építésre, a fejlesztésre.

Kommunikáció

Ehhez kötődik szervesen a második business killer. A kommunikáció. Egy vállalkozás egyik legfontosabb értéke az információ. Ahogy nő az üzlet, úgy válik egyre kritikusabbá az információ áramlása. A kommunikáció fejlesztéséhez időről időre vissza kell térni. Végiggondolni, hogy ma miért működik úgy, ahogy működik, és hogy lehet hatékonyabbá tenni. És nem csak az az egyedül lényeges szempont, hogy ne legyenek információs zsákutcák, de a személyes kommunikáció is legalább ennyire fontos. Úgy kell kommunikálnunk, hogy az célt érjen, eredményes legyen. Nem elég elmondani, ami eszünkbe jut, ami szerintünk fontos. Úgy kell elmondanunk, hogy az működjön, hogy a leginkább úgy értsék, ahogy mi azt szeretnénk. A tudatos kommunikáció lehet a különbség a sikeres és a kudarcos vállalkozás között.

Miközben utána olvastam, hogy mások mit mondanak erről a témáról, szembeötlött egy érdekes felvetés:

Sose egyél egyedül!

A hatékony időmenedzsment és kommunikáció közös metszete, hogy az étkezéseket kiválóan ki lehet használni a beszélgetésre. Olyan kötetlen beszélgetésre, ami egészen új kommunikációs helyzeteket teremt, és ahol pl. az alkalmazottak nagyon gyakran osztanak meg olyan gondolatokat, amiket formális körülmények között nem.

Óvodában arra tanítottak engem, hogy evés közben nem beszélünk. Biztos nem csak nekem mondták el ezt a bölcsességet. De már nem oviban vagyunk.  Az üzleti ebéd hatékony időtöltés tud lenni, és ha ezt beépítjük, szokássá válik, tudatosan figyelünk rá, hogy kihasználjuk ezt az időt, akkor értékes lehet az étkezésre szánt idő is.

Delegálás

A harmadik business killer, amiről Will Pemble beszélt, talán a legnehezebben átugorható, és a legtöbb üzletfejlesztőnek gondot okoz. Viszont ezer szállal kötődik a hatékony időmenedzsmenthez. Ez pedig a delegálás

Több sikeres vállalkozónál is ismétlődően előkerülő elem ez, amit a sikerük zálogaként említenek könyvükben. Barazsy Ákos meséli el például a Bevétel erősíti a szabályt c. könyvében, hogy ő olyan komolyan vette a delegálást és az ehhez kötődő automatizmusokat, hogy amikor több hónapra Ausztráliába költözött nyelvet tanulni, a cégében nem állt meg az élet. 

A delegálás az, amikor azokat a tevékenységeket, amiket más is el tud végezni, azt oda is adjuk másnak elvégzésre.

Hányszor láttunk már olyat, hogy egy főnök azt mondja, hogy inkább egyedül megcsinálja a munkát, mert csak akkor biztos benne, hogy az jól el lesz végezve. Azok a vállalkozások, ahol ilyen mentalitással állnak hozzá a vezetők, sosem fognak a lehetőségeiknek megfelelően fejlődni.

Természetesnek kell venni azt, hogy mi valószínűleg mindig jobban el tudjuk végezni azt a munkát, amit leosztunk másoknak. De ez nem lényeges. Úgy kell megszervezni a munkafolyamatokat, feladatokat, hogy azokat más is el tudja végezni, még ha nem is úgy, ahogy mi tennénk. El kell felejteni a maximalizmust ilyen értelemben, és képesnek kell lenni delegálni. Ahogy fejlődik az üzlet, újra és újra fel kell vetni ezt a kérdést, és áttekinteni, hogy milyen feladatokat lehet automatizálni, miket lehet delegálni, milyen munkaerőre van szükség, hogy újabb feladatoktól tehermentesítsen minket. Hogy mi tudjunk azzal foglalkozni, amivel elsődlegesen kell. Az üzletfejlesztéssel. Will szerint ez kell a hosszú távú sikerhez leginkább.

Olvasd el ezeket is:

Kommenteld meg jól:

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .