Hogyan választunk majd domaint 2025-ben?

Írta: NetMasters

2024.07.11.

Bonyolult-e választani magadnak egy domaint? Technikai oldalról nem: ahogy évtizedek óta, most is csak annyi a teendőd, hogy találsz egyet, ami illik hozzád, ellenőrzöd, foglalt-e, és pár kattintással lefoglalod. De mi van, ha foglalt? Milyen szavakat érdemes variálnod? Mi van az ékezetekkel? Szinonímákkal? Legyen a végződés .hu, vagy .com, vagy egy a több ezer másikból? Vegyünk végig pár szempontot a legfrissebb infóink alapján…

Mennyi az annyi?

2023 végére világszerte összesen 359 millió domain volt regisztrálva, ami éves szinten 1,5%-os növekedést jelent. 

Ebből 138,3 millió domain tartozik a nemzeti végződésekhez (ccTLD-k, mint a .hu), ahol az éves növekedés 4%. Az általános végződések (generikus vagy gTLD-k) alatt mára 31,8 millió domain van regisztrálva, éves szinten 15,9%-os növekedéssel. 

A gTLD-k (generikus, vagyis általános végződések, mint a .com, .biz, .edu, .net stb.) között a regisztrált domainek 53,2%-a a tíz legnépszerűbb végződés alá tartozik. Ma már több mint 50 földrajzi vagy városi domain is létezik (elméletben például a .budapest is egy lehetne ezek közül).

Figyelmünket a magyar piacra szűkítve: a növekedés ugyancsak szemmel látható. Míg globálisan több ezer új domain végződés jelent meg az utóbbi időszakban, Magyarországon a .hu végződés növekedése ugyan szerényebb volt, de mégis jelentős: a regisztrált domainek száma 643 ezerről 867 ezerre emelkedett.

Röviden: rengeteg a regisztrált domain, és a legjobb nevek mostanra elkeltek, tehát jó eséllyel szükség lesz némi kreatívkodásra, ha igazán jó domaint akarsz találni magadnak.

Már nem domaint, hanem brandet választunk először

A Cloudfesten kiderült, hogy a Verisign megfigyelései szerint jelentős változás állt be a domain névválasztás módjában az elmúlt években. 

Korábban a „domain first” megközelítés uralkodott, amikor először a domain nevet választották ki és regisztrálták a felhasználók, majd erre épült a weboldal, a közösségi média csatornák és a további tevékenységek, amelyek a márkát erősítették. 

Manapság viszont az „online presence first” stratégia vált egyre gyakoribbá: előbb jön a tartalomgyártás és a közösségi média aktivitás, és amikor már megerősödött a márka, sokan csak akkor regisztrálják a domaint, amit a közönség már megszokott – már persze, ha az még elérhető. 

Mint a feljebb olvasható számokból látszik, ez korántsem garantált…

A mázlink az, hogy a domain névválasztás egy olyan terület, ahol az AI tényleg hasznos lesz, nagyon is gyakorlatiasan képes besegíteni a kreatívkodásban. Főleg akkor, ha “megetetjük” a korábbi online tevékenységünkkel.

A „domain first” megközelítés esetén az AI csak azokat az információkat tudja felhasználni, amelyeket te aktívan megosztasz vele: ki vagy, mivel foglalkozol, mi a célod – ami elég korlátozott adathalmaz. De az „online presence first” esetén az AI hatalmas mennyiségű információval dolgozhat. Képzeld el, mennyi adatot tud elemezni a gép, ha hozzáférése van az évek alatt felgyűlt Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest posztjaidhoz és YouTube videóidhoz – ezek alapján pedig akármennyi variációt képes javasolni neked a domain brandjéhez.

Csak hogy egyértelmű legyen: ilyen AI segédek már most is működnek, a Cloudfesten a Verisign is bemutatott egyet, és bár magyar nyelven egyelőre nem elérhető, ez csak idő kérdése.

A domainek nem csupán globális összekötő szerepet játszanak különböző platformokon és kommunikációs csatornákon átívelően, hanem nagyobb kontrollt is biztosítanak a vállalkozások számára az online jelenlétük felett. Egy saját domain, és az ahhoz kapcsolódó márka ma az integrált online stratégia alapvető pillére.

Szóval nézzük meg kicsit részletesebben, hogy segít bele a gépi intelligencia a választásba.

Így segít az AI domaint választani

A jelenlegi “mesterséges intelligencia” nem “érti” a nyelvet vagy a beszédet abban az értelemben, ahogyan mi emberek tesszük. Ehelyett matematikai modellezést használ. 

Minden szóhoz több ezer vektort rendel, amelyek alapján meghatározza a szavak egymáshoz való viszonyát. Például a rendszer tudja, hogy a “király” közelebb áll a “férfihoz”, mint a “nőhöz”, és hogy a “királylány” inkább a “fiatalhoz” tartozik, mint az “időshöz”. Az OpenAI több mint 3000 ilyen vektorral dolgozik minden egyes szónál. Ezek a vektorok alkotják a szöveget, amit a ChatGPT-től kapsz.

Amikor a vektorok nagyon hasonlóak, az AI felismeri, hogy a szavak hasonló jelentéssel bírnak vagy szinonimák, így könnyen tud alternatívákat ajánlani. Látod, hol közelít ez a domain választáshoz?

Ez a technológia az alapja a Verisign megoldásának, amelyet a Cloudfesten mutattak be. Képzeld el, hogy beírod a rendszerbe az ideális, kívánt domain nevedet, például…

petivegapalacsintazoja.hu

Az AI megnézi, milyen elemekből áll, és alternatívákat kínál minden egyes elemre, például…

  • “Peti” helyett javasolhat: Péter, Peter, Petya, Pete stb.
  • “Vega” helyett: Vegán, Mentes, Vital stb.
  • “Palacsintázó” helyett: Pékség, Étterem, Palacsintakuckó stb.
  • “.hu” végződés helyett pedig több mint 1400 különböző domain végződést ajánlhat fel.

Mindezt úgy teszi, hogy figyelembe veszi az összes korábbi online tevékenységedet és preferenciádat, amit megosztottál vele – mint a social posztjai, a weboldalad tartalma, blogbejegyzéseid és így tovább. Emellett, valós időben ellenőrzi a WHOIS adatbázisban, hogy az általa javasolt alternatívák és azok különböző kombinációi elérhetők-e, tehát helyben le is tudod foglalni, ha az egyik alternatíva szimpatikus.  Így tudsz elnavigálni az útvesztőben, amit a több tízmillió már foglalt domain jelent, anélkül, hogy te magad egyesével ellenőriznél minden lehetőséget.

De ha már szóba került, milyen végződést érdemes választani manapság…?

Érdemes a .com és országos domain végződéseket együtt regisztrálni?

Van itt még egy érdekes pont a statisztikában, ami a végződéseket illeti.

Ha a domain neveket cross-platform összekötőként vizsgáljuk, az országos végződések (ccTLD-k) közül jelenleg 138 millió létezik. Ebből körülbelül 70 millió olyan, ami elérhető lenne .com alatt, mégsincs ezzel a végződéssel regisztrálva. (Gyors emlékeztető: a .com nem az USA hivatalos végződése, hanem a „commercial” rövidítéseként globális TLD, amely kulturálisan az amerikai piachoz kötődik.)

Érdekes módon, ezek közül a .com domainek közül az esetek 30%-ában a domain korábban már regisztrálva volt, de azóta lejárt, és nem újították meg.

De vajon érdemes-e egyszerre regisztrálni a saját országos végződésű és a .com domain változatot? A statisztikák egyértelműen azt mutatják, hogy igen. A .com domaineket az első regisztráció után az esetek 50%-ában megújítják, majd ezt követően a megújítási arány később 80%-ra emelkedik. Tehát, ha valaki egyszer megújít egy .com domaint, nagyobb valószínűséggel fogja hosszú távon is fenntartani.

De ha valaki egyszerre regisztrálja a saját országos végződésű és a .com domaint, a megújítási arány még magasabb, 25%-kal növekszik az előzőekhez képest.

Ha beregisztrálnád a branded, vagy bármi mást domainként, nálunk pillanatok alatt megteheted, nem csak .hu, .eu vagy .com végződéssel, de sok száz másikkal is.

Összefoglalva: ha van egy magyar .hu végződésű domained a saját márkáddal, akkor valószínűleg megéri a .com változatot is lefoglalni (ha elérhető persze), mivel ez hosszú távon növeli a megújítás valószínűségét, és biztosítja a márkád globális elérhetőségét.

Jobban bízunk abban, akinek saját domainje van

Néhány adat a Cloudfestről…

  • A vásárlók 63%-a előnyben részesíti azokat a vállalkozásokat, amelyek több platformon aktívak ugyanazon brand alatt, beleértve a saját domainnel rendelkező weboldalt.
  • 82%-uk a vásárlási folyamat során legalább egyszer a domain név alapú keresést használja, vagyis arra a névre keres, amely a domain névben is szerepel, amikor egy vállalkozásról keres információt.
  • 71% nagyobb bizalommal van azok iránt a vállalkozások iránt, amelyeknek saját weboldala van.
  • 70% inkább bízik azokban a vállalkozásokban, amelyek egyedi e-mail címről kommunikálnak.

És még néhány információ, ezúttal a hazai piacról, az ISZT Nonprofit Kft. friss kutatásából:

  • A válaszadók 86 százaléka ért egyet azzal, hogy a céges honlap elősegíti a vállalat leellenőrizhetőségét.
  • A megkérdezettek 40 százalékával már előfordult, hogy azért nem vette igénybe egy cég szolgáltatását, mert nem volt honlapja.
  • A válaszadók 86 százaléka szerint alapelvárás, hogy egy cégnek legyen honlapja. 85 százalékuk véli úgy, hogy megbízhatóbb az a cég, amelynek van honlapja.

Összefoglalva: a saját, egyedi domain továbbra is alapvető szerepet játszik az online bizalom építésében és fenntartásában.

Ha már felmerült a saját, egyedi domainhez kötött e-mail címek fontossága, itt is ki tudunk emelni pár aktualitást. Az ISZT szerint a magyar vállalkozások 40%-ának van saját weboldala, de ehhez kapcsolódó vállalati e-mail címet csak 30%-uk használ. Ez különösen meglepő, tekintve, hogy a saját e-mail fiókok, ahol alkalmazzák őket, a leggyakrabban használt kommunikációs eszközök közé tartoznak.

A saját e-mail cím létrehozása, ha már rendelkezünk egy domainnel, nem bonyolultabb, mint egy ingyenes fiók regisztrációja. Ráadásul lehetőség van korlátlan számú egyedi e-mail cím létrehozására minden kampányhoz, eseményhez vagy kollégához. Ez a gyakorlat hitelességet, biztonságérzetet és megbízhatóságot kölcsönöz a vállalkozásnak.

És egy kis kitérő a nekünk külön fontos .eu végződésre, aminek szintén regisztrátorai vagyunk…Az EURid friss felmérése alapján ha bizalmat akarsz sugallni – és persze elsősorban akkor, ha az európai piacot célzod, – akkor a saját országszintű végződésed után a .eu számít a második legmegbízhatóbbnak, mint üzleti domain végződés.

A .eu végződés alatt jelenleg is több mint 3,6 millió regisztráció él, vagyis lassan de biztosan itt is telítődik a piac – az EURid legutóbbi negyedéves jelentése szerint az év első három hónapjában 12,7%-kal nőtt az új regisztrációk száma.

A domain piac helyzete összefoglalva

Miközben egyre több végződés válik elérhetővé, a legmegbízhatóbbak továbbra is azok, amik globálisan vagy lokálisan ismertek – mint a .com, vagy nálunk a .hu.

Ezek közül egyre több foglalt, viszont a legújabb AI technológia segítségével könnyen találhatsz olyat, ami még szabad, és a saját profilodra, brandedre van szabva.  Ez extrán hasznos, ha te is az újonnan divatos “online presence first” hozzáállásból indulsz, vagyis előbb csináltál közösségi csatornákat, mint hogy lefoglaltad volna a domaint a weboldaladnak.

A domainek ugyanolyan fontosak ma, mint bármikor, mert platformokon átívelően összefogják a márkádat, a teljes online tevékenységedet, és hiába telített a piac, 2025-ben ugyanolyan fontos lesz megválasztani a tökéleteset, mint húsz éve volt.

És ami a legfontosabb: a domain és a weboldal a tiéd, a saját platformod, egy olyan felület, ami (ha jó tárhelyszolgáltatót választasz) mindig elérhető az ügyfeleidnek. Nem érinti, ha a Facebook az EU-val vitázik, ha megemelik a hirdetések árát, ha pénzt kell fizetned a profilodért, netalán épp leáll a Google teljes ökoszisztémája, vagy ha betiltják a TikTokot – amíg fenntartod, addig a saját weboldalad elérhető marad és friss, releváns információkat ad rólad a közönségednek.

Olvasd el ezeket is:

Kommenteld meg jól:

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .