WordPress 2024-ben: még mindig megbízható, vagy eljárt felette az idő?

wordpress 2024 borító

Írta: NetMasters

2024.08.02.

Ha ma már jártál online a közösségi médián kívül, jó eséllyel jártál egy WordPress-es weboldalon. Sőt, épp most is egy ilyenen olvasod a blogot. Az elérhető net tekintélyes részét ez a nyílt, egyszerű és rugalmas rendszer működteti, de tényleg jó ez nekünk 2024-ben? Röviden: igen, de azért ésszel kell használni. Hosszabban – kezdjük a Cloudfesten begyűjtött infókkal, mert először is ki kell nyírnunk egy mítoszt…

Nem a net felét adja a WordPress, de így is domináns

“Az internetes webhelyek 43%-a WordPress platformra épül”, szól a megállapítás, amibe bele fogsz futni, ha egy kicsit is elkezdesz utánanézni a WP-nek. Olyannyira, hogy még a wordpress.comon is ezt fogod olvasni…

Ha ezt egy kicsit közelebbről megvizsgáljuk, a statisztika nem hamis, de félrevezető. A W3Techs, akik ezt az információt szolgáltatják nekünk, teljesen valid mérésekre támaszkodnak, de, nem az egész internetet veszik figyelembe, hanem “csak” az Alexa rangsor alapján 10 millió legnépszerűbb domaint elemzik. 

Az, hogy ezek közül majdnem minden második WordPress alapú, lenyűgöző, de ha a teljes internet lefedettségére szeretnénk választ kapni, a WebProse által végzett folyamatos adatgyűjtést érdemes inkább figyelembe venni, amiről a Cloudfesten osztottak meg velünk részleteket. 

Az ő módszerük célzottan az egész elérhető internetet térképezi fel, ez 2024 márciusában nagyjából 2 milliárd hosztnevet jelentett. (A hosztnevek és domainnevek közötti különbség az, hogy egy domainen több hosztnév is létezhet, például aldomainként. A hosztneveken belül jelenleg 480 milliárd aloldal található.) 

Ebből a kétmilliárd hosztnévből 717 millió aktív. 

Ha ezt a teljes mintát nézzük, akkor a WordPress valódi részesedése (nem számolva azokat, amelyek csak részben, alkönyvtárban futtatják azt), 11%. Ez még mindig azt jelenti, hogy brutális a dominanciája a tartalomkezelő rendszerek körében, egész pontosan így alakul a jelen rangsor:

  • 72,7% WordPress,
  • 13,6% Wix.com,
  • 7,2% Shopify,
  • 2,3% Joomla!,
  • 0,7% Typo3.

Anélkül, hogy átmennénk érdektelen számsorolásba, még egy statisztikát azért érdemes megpillantanunk.

Jelenleg  a WordPress weboldalak 21%-a használja a Woocommerce-t, tehát több mint ötödük webshopként működik. (Ez amúgy majdnem megegyezik az összes webshop körében mért részesedésével is, csak a Shopify előzi meg 26%-kal.)

Miért ilyen népszerű a WordPress? Leginkább azért, mert nagyon könnyen használható, laikusként is viszonylag könnyű telepíteni egy tárhelyre, és nagyon-nagyon szabadon testreszabható. A saját képedre szabhatod a funkcionalitást, a dizájnt, több tízezer bővítménnyel dolgozhatsz, amit egy hatalmas fejlesztői közösség hoz létre, frissít, fejleszt folyamatosan.

Ezzel pedig rá is kanyarodhatunk a kockázatokra…

A WordPress biztonságos, na de a bővítményeid…

A WP-t nem ritkán éri az a vád, hogy nem biztonságos rendszer, könnyen feltörhető, sok a biztonsági rés. A valóság ennél természetesen árnyaltabb.

Jelenleg több mint 60 ezer bővítmény érhető el a WordPresshez. Ezek közül több mint húszezer, azaz egyharmaduk, nem kompatibilis a PHP 8 vagy újabb verzióival. Miért probléma ez?

A PHP 8.0 közel négy éve, 2020-ban jelent meg.

Az aktuális verzió a PHP 8.3.8. A 8.0 verzióhoz 2023 eleje óta nincs biztonsági támogatás. Kezd összeállni a kép…

A következő aggasztó jellegű adat: 61%, azaz több, mint 35 ezer bővítmény nem kapott frissítést az elmúlt két év során. Így biztonságit sem, tehát nem védettek az azóta kiderült sebezhetőségekkel szemben.

És még egy: a 2022-ben azonosított, WordPress bővítményekhez köthető biztonsági rések 26%-át soha nem javították ki.

Andrei Kugaevskii, a WebPros termékmenedzsere a Cloudfesten úgy fogalmazott „Maga a WordPress egy nagyon, nagyon biztonságos rendszer. A probléma szinte mindig a bővítményekkel van.”

Szóval, ha hetente betörnek a házadba, lehet, hogy nem az alapot kell megbontani, hanem először meg kéne nézni a kerítést meg a zárakat. 

A WordPress egyik nagy előnye, hogy szinte teljesen szabadon testreszabható, a több tízezer bővítmény közül azt telepítesz, amit csak szeretnél – de ha olyat használsz, amit három éve senki nem frissített, akkor számíthatsz rá, hogy előbb vagy még előbb fel fogják törni az oldalad.

Néhány jó tanács, mielőtt random plugineket kezdenél telepíteni, avagy ezt ellenőrizd le, ha nem akarsz kártékony kódot vagy behatolót invitálni az adminba:

  • Milyenek az értékelések? (Ne csak a csillagokat nézd, hanem olvass bele a szöveges véleményekbe is.)
  • Mikor frissítették utoljára? (Ha hónapokkal ezelőtt, az nem jó jel.)
  • Milyen WordPress és PHP verziókkal működik? (Előny, ha az éppen aktuálissal…)

Kivel fejlesztetünk, mennyit szánunk saját weboldalra?

Térjünk ki arra is, hogyan jönnek létre a WordPresses weboldalak, mert erről is vannak friss nemzetközi és hazai adataink is.

Kezdjük a globális képpel – a Webpros adatai szerint mindössze a WP alapú weboldalak 7%-át hozza létre a webhely tulajdonosa, 33%-át készíttetik barátokkal, ismerősökkel, családtagokkal, 60%-ot viszont szakemberekre, ügynökségekre bíznak.

Ezek biztató adatok, és azt jelzik, hogy az emberek többsége arra hajlik, hogy profi kézbe adja a fejlesztést – ami azért is szerencsés, mert így kisebb a kockázata annak, hogy például a már említett rizikós bővítményeken keresztül veszélybe kerüljön a weboldal.

Az ISZT Nonprofit Zrt. egy 2023-as kutatásából az is kiderül, hogy a magyar cégek és vállalkozók milyen várakozásokkal indulnak neki egy weboldal elkészíttetésének, idézzük:

A válaszadó magyar cégek átlagosan 255 ezer forintot költenének egy honlap létrehozására.

Jelentős azonban az eltérés a különböző cégtípusok között: míg a 10 főnél nagyobb cégek akár 600 ezer forintot is költenének egy honlapra, addig az egyéni vállalkozók mindössze 214 ezer forintot.

Akik inkább magánszemélyeknek szolgáltatnak, csak 128 ezer forintot szánnak egy weblapra, de az inkább vállalati ügyfélkörrel rendelkezők 360 ezer forintot is adnának erre a célra. 

Fontos, hogy ezek kifejezetten Magyarországon felvett válaszok, és nem a szolgáltatók árazását tükrözik, hanem a vállalkozók és cégek gondolkodását.

Ha tényleg csak egyszerű WordPress weboldalakról beszélünk, ezek nem irreális számok, de arra azért nem érdemes számítani, hogy egy komplex weboldal el fog készülni egy-kétszázezer forintból.

Az viszont kicsit aggasztó, hogy a fenntartásra (supportra; hibajavításra, frissítésre és hasonló ügyekre) már kevesebbet költenének a cégek, átlagosan 99 ezer forintot évente. Azt nem tudjuk, hogy ebben vajon benne van-e a tárhely, domain bérlésének ára is, de feltételezhetjük, hogy igen, ezt a legtöbben fejben nem kezelik külön.

Ha nincs komoly probléma a weboldallal, és nincsenek radikálisan magas igényeink a tárhellyel szemben, akkor ez is elég lehet, de itt is érvényes, hogy ha profi és mindig elérhető supportot akarsz, ahol tényleg szakemberrel tudsz baj esetén egyeztetni, akkor valószínűleg ennél többe fog kerülni a fenntartás és rendelkezésre állás együtt.

Persze ebből is találsz olyan szolgáltatástípust, ami még a kicsiknek is megéri: nálunk például külön kényelmi csomagot raktunk össze, amivel költséghatékonyan meg tudod oldani a havi karbantartást a mi szakembereinkkel.

Megéri 2024-ben WordPresst használnod?

Akár a pénzügyi oldalt, akár a kezelhetőséget, testreszabhatóságot, vagy épp biztonságot nézzük, a válasz egyértelműen igen.

Nem véletlenül dominálja ez a motor a legnépszerűbb weboldalakat, egyszemélyes vállalkozásokat ugyanúgy ki tud szolgálni, mint világcégeket – megfelelő tárhelyszolgáltatás mellett persze.

Ha értően használod, és szakemberre hagyod, hogy a rendszert optimalizálja, bővítményeket telepítsen, biztonsági mentéseket készítsen, akkor szinte teljesen biztonságos is. Ha gond van, az szinte mindig abból adódik, hogy valami megbízhatatlan elem kerül a rendszerbe, például egy négy éve nem frissített bővítmény.

A WordPress használók növekedésének üteme a cikk írásakor, 2024 közepén is évi 17,9%, aminek a nagy részét a KKV piac, az 1-50 fő közötti közép, kis- és mikrovállalkozások adják.Vagyis röviden: ha saját weboldalt akarsz relatív gyorsan és kis befektetéssel, amit viszont teljesen a saját képedre, márkádra, brandedre szabhatsz, akkor a WordPress az egyik legjobb választás.

Olvasd el ezeket is:

Kommenteld meg jól:

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .