Valószínűleg te is hallottál már a Google Analytics alkalmazásról, amivel többek között figyelheted weboldalad látogatói forgalmát. Mivel beüzemelni pofonegyszerű, ráadásul még ingyenes is, a legtöbb honlapot üzemeltető vállalkozó használja is. De azt is tudod, hogy Analytics spam is létezik, sőt valószínűleg a te fiókod is fertőzött?
Mi az a Google Analytics spam, honnan jön, mit csinál?
A gond akkor van, amikor robotok és spamek teszik használhatatlanná az adataidat. A robotok végigpásztázzák az oldaladat. Megjelennek a statisztikádban, de nyilván érdemi látogatásnak nem tekinthetőek.
Vannak viszont olyan spamek, amik egyszerűen csak az Analytics beépített, fejlesztőknek szánt funkcióját használják arra, hogy olyan nyomot hagyjanak az adataidban, mintha látogatók lettek volna.
A céljuk nagyon egyszerű, fel akarják hívni magukra a figyelmedet. Ezt például úgy érik el, hogy egy-egy napra kiugró látogatást produkálnak. Ha pedig az Analyticsben elkezdesz utánajárni, hogy mi is ez a rendkívüli látogatás az oldaladon, látni fogod a megnövekedett látogatókhoz tartozó domaint. Ezt kíváncsiságból megnézed, és talán rá is tudnak venni, hogy megvedd az akármilyen szolgáltatásukat. Így generálnak látogatókat, potenciális vásárlókat maguknak, vagy gyűjtenek email címeket.
Miért baj ez neked?
Szerencsére ezek a spamek nem jelentik azt, hogy az oldalad megfertőződött volna. Az Analytics adatokat a Google se használja rangsorolási céllal, így közvetlenül a SEO-dnak se árt.
Egyszerűen csak olyan látogatásokat generál a statisztikádba, amik nem történtek meg. Oldalmegtekintések, visszafordulások, oldalon eltöltött idő, mind-mind elveszti valóságtartalmát, ha spamek piszkítanak a levesbe. Így aztán ha a látogatói statisztikáid alapján hozol döntéseket, jelölsz ki irányokat akár tartalommarketing terén, akár esetleg a honlap módosításához, akkor ezek a fals adatok már könnyen félre tudnak vinni! Ez pedig elpazarolt időt, energiát és akár pénzt is jelent neked.
Miről ismerheted fel, hogy te is áldozat vagy?
Ha nem túl nagy a forgalmad, és a statisztikádban látsz kiugró látogatottsággal rendelkező napokat, amit semmi marketing tevékenység nem támaszt alá (nem hirdettél egy napra, nem volt egy napig Index főoldalon egy cikked stb.), akkor már lehet gyanakodni.
Ha viszont már nagyobb napi látogatói forgalmad van, akkor ez a módszer nem igazán használható, mert a spam nem fog kitűnni az igazi látogatók közül.
Ilyenkor hasznos, ha megnézzük az állomásneveket. Ezek azok, ahol a Google Analytics kódodat elhelyezted, jellemzően tehát a www.sajatdomain.hu kellene, hogy legyen. Ezzel szemben a spamek vagy valami álállomásnevet (pl. www.eu-cookie-law-enforcement.xyz ) használnak, vagy amikor még arra se vették a fáradtságot, hogy ezzel foglalkozzanak, akkor a (not set) látszik az adatok között. Az állomásneveket a Közönség – Technológia – Hálózat menüpontra kattintva éred el, illetve a kapott oldalon az elsődleges dimenziót kell Hálózatról Állomásnévre állítanod.
Mivel az ilyen adatok 100% visszafordulási aránnyal rendelkeznek, valami 0 másodpercet töltenek az oldaladon, ez további jel lehet, ha biztosra akarsz menni, érdemes még ezeket is átnézni.
Mit lehet tenni, ha megfertőződtél?
A következő részben lépésről lépésre le fogom írni, hogy milyen szűrőket és nézeteket kell létrehoznod ahhoz, hogy a jövőbeli adataidat megtisztítsd ezektől a spamektől. Sajnos visszamenőlegesen nem lehet adatokat törölni, de azért van megoldás az ideiglenes kiszűrésre is, ezt is be fogom mutatni!
Ha úgy gondolod, hogy az Analytics mélyebb bugyraiba nem szeretnél belemászni, és egyébként is az idődet ennél jobban is el tudod tölteni, lépj velem kapcsolatba, szívesen segítek.
0 hozzászólás