Kevés olyan dolgot lehetne felsorolni, ami olyan szinten és olyan gyorsan változtatta meg az emberek mindennapjait, mint az internet. Persze voltak még óriási jelentőségű felfedezések, mint például az áram, de az internet is annyira sok területhez tud kapcsolódni, hogy kis túlzással mindenre hatással volt, ami a napi tevékenységeinket illeti.
A neten mostanra lehet ügyeket intézni, számlákat fizetni, vásárolni, ételt beszerezni, kapcsolatot tartani másokkal, tanulni, dolgozni, reklámozni stb. Szinte végtelen a felsorolás. Minden, ami néhány éve, évtizede még személyes jelenlétet, offline módszereket követelt, az ma megoldható a világháló segítségével. A hab a tortán pedig, hogy a netes verzió rendszerint hatékonyabb, gyorsabb és olcsóbb is; nagyon ritka, amikor nem.
A netre helyeződött a hangsúly
Éppen ezért az emberek és persze a vállalkozások zöme sokkal szívesebben költi a pénzét a neten, mint az offline üzletekben. Természetesen arról azért még nincs szó, hogy a hagyományos boltoknak, hivataloknak, személyes ügyintézéseknek, találkozásoknak befellegzett. Még ezeket is sokan veszik igénybe, de az internet kiszélesítette a lehetőségeket.
Kicsit más a helyzet azonban a vállalkozások szempontjából, a marketingben ugyanis igen komoly mértékben áthelyeződött a hangsúly az online területre. Aki tartani akarja a lépést a versenytársakkal, annak mindenképpen jelen kell lennie a neten, méghozzá több fronton. A marketingre fordított költségkeretet így mostanság jobbára az interneten költik el a cégek.
De vajon mikor történt mindez, és mik voltak azok az internetes forradalmak, amik elvezettek idáig?
A kezdetek
Bár az internet gyökerei az 1960-as évekig nyúlnak vissza, abban az értelemben, ahogy ma beszélünk róla, az 1990-es évek közepét mondhatjuk kiindulópontnak. Ekkor történt ugyanis, hogy a világháló elkezdett széles tömegeket elérni, és ezen tömegek számára biztosítani a folyamatos információáramlást. Azóta pedig egy pillanatra sem állt meg a fejlődés, és egyre több olyan tevékenység vált lehetségessé neten keresztül, ami korábban sokkal körülményesebb volt.
…és megjelent vala az e-mail
Mindenképpen mérföldkőnek tekintendő az a pillanat, amikor az emberek a papíralapú levelek helyett elkezdtek e-maileket küldözgetni egymásnak, ez a lépés ugyanis sok mindent megreformált. Példának okáért, az ügyfélszolgálatok működése felgyorsult, ahogy bizonyos ügyintézési folyamatok is leegyszerűsödtek.
A kommunikáció új lendületet kapott: nem kellett már napokat, vagy akár heteket várni arra, hogy a levelünk célba érjen és választ kapjunk rá.
A mai elvárások szerint az e-maileknek nagyjából abban a pillanatban kellene megjelenniük a partner postaládájában, amikor rányomtunk a küldés gombra. Nos, ez nem mindig valósul meg, előfordulhat néhány perc átfutási idő, hiszen a szolgáltatók óriási forgalmat bonyolítanak. Ennek ellenére vitathatatlan, hogy az elektronikus levél sok mindent átrendezett az életünkben, és lefektette a ma ismert online kommunikációs formák alapjait is.
Szórólapok helyett hírlevelek
Az e-mailnek köszönhetjük azt is, hogy kevésbé van tele a postaládánk szórólapokkal és reklámújságokkal, mint 1-2 évtizeddel ezelőtt. Sokkal egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb az ajánlatokat, aktuális akciókat hírlevelek formájában kiküldeni a vásárlóknak, mint kinyomtatni az újságokat, szórólapokat, fizetni a kézbesítésért.
Mellesleg hatékonyabb is, mert egy jó marketingstratégiát követve nem random lövöldözünk az emberek fiókjára, hanem a feliratkozóinknak küldjük ki az ajánlatokat, akik egyébként is érdeklődnek a termékünk vagy szolgáltatásunk iránt.
Ugyanilyen óriási ugrás a netes hirdetések lehetősége. A közösségi oldalak több embert fognak össze, mint eddig bármi, így hihetetlen tömeget lehet elérni, ha jól csinálja az ember. A Google is hozzásegíthet ahhoz, hogy olyanok is megismerhessenek egy vállalkozást, akik a nevét még sohasem hallották. Az újsághirdetéseknél, reklámplakátoknál, de még a tévéreklámoknál is hatékonyabb marketingstratégiát lehet végigvinni az interneten!
Vásárolni is online szoktunk
Az online vásárlás lehetősége már az 1980-as években is létezett, de értelemszerűen ekkor még nem szolgált ki széles tömegeket. Leginkább azért nem, mert – ahogy említettük – az internet sem volt túlzottan elterjedt. Azon a ponton, amikor ez megváltozott, és a világháló egyre több háztartásba eljutott, megjelentek az első nagy webáruházak is: az Amazon és az eBay.
Bár az első években bizalmatlanság és bizonytalanság övezte a netes vásárlásokat, ezt gyorsan ellensúlyozta a hatalmas kínálat, illetve az a tény, hogy folyamatosan születtek újabb és újabb szabályok, amik egyre biztonságosabbá tették az online shoppingolást a felhasználók számára.
Emellett persze a technikai feltételek is egyre jobbak lettek, egyre könnyebb volt megvalósítani egy-egy netes adásvételt. Mára pedig a bankok is beszálltak a buliba, így néhány kattintással lehet fizetni is online, nem kell utánvéttel bajlódni, vagy besétálni a bankba az utalás miatt.
Kinézem, kiválasztom, berakom a kosárba, párat kattintok, és már meg is vettem – mindezt úgy, hogy ezerszer nagyobb kínálatot nézhetek át, mint ha elkezdeném járni az üzleteket, és még sorbanállni, tömeget kerülgetni sem kell. Naná, hogy mindenki így akar vásárolni, ma pedig már a technikai feltételek is adottak hozzá. Az egész olyannyira természetessé vált, hogy szinte alap elvárás egy üzlettől, hogy webáruházat is fenntartson – nem mellesleg így nagyságrendekkel több vásárlót érhet el, tehát ez egyértelműen neki is jó.
Online ügyintézések
Annak ellenére, hogy ennek is adott lenne a technikai háttere, sokszor még nem tud 100 százalékosan megvalósulni az online ügyintézés. Ez persze nem az internet hibája, sokkal inkább arról van szó, hogy időbe – és főleg pénzbe – kerül átállni teljesen új rendszerekre, így az érintett vállalatok halogatják, ameddig csak lehet.
Figyelembe kell venni továbbá azt is, hogy még van 1-2 olyan generáció, akik számára nem magától értetődő az online felületek használata, így ők nem is boldogulnának ezekkel a módszerekkel.
Mindettől függetlenül azért jelentős előrelépés van ezen a területen is. Gondoljunk például az Ügyfélkapura, amin keresztül sok hivatalos ügyet meg lehet oldani, valamint a közmű szolgáltatók közül is egyre többnek van appja, webes felülete, ahol lehet vezetni és fizetni is a fogyasztást. Azok pedig, akik számára mindennapos az internet használata, előszeretettel választják ezt az opciót.
Koptatni az iskolapadot? Ugyan!
Ma már az is teljesen természetes, hogy ha meg akarunk tanulni valami új dolgot, nem az az első, hogy beiratkozunk egy iskolába, ahol azt tanítják. Ott a rengeteg infó a neten, ezért az első lépés többnyire az, hogy megpróbáljuk autodidakta módon elsajátítani a tudást, amire szükségünk van. Ha ez valamiért nem működik, vagy papír is kell, akkor az online tanfolyamok jelenthetnek megoldást.
Nem kell jelen lenni, bejárni, tankönyveket vásárolni. Elég otthon leülni a gép elé, és a saját tempónkban, saját időbeosztásunkhoz alkalmazkodva tudunk új ismeretekre szert tenni. Egyre többen választják ezt a hagyományos képzések helyett, legyen szó nyelvtanfolyamról, szakmai továbbképzésről, weboldalkészítő tanfolyamról.
Az online tanfolyamok ilyenformán hatalmas előrelépést jelentenek az oktatásban, és egyértelműen látszik az az irány, hogy a jövőben még inkább kiszélesedik az online oktatás alkalmazásának köre.
Virtuális munkahely és iskola
Az elmúlt hónapokban a COVID-19 járványnak köszönhetően az egész oktatásunk áttevődött az online felületekre. Hála a technikának, sikerült megugrani a lécet, habár a résztvevők beszámolói alapján érezhető volt, hogy vannak hiányosságok ezen a téren. Ez azonban nem az eszközök hiánya miatt van – a technika megvan az online oktatás megvalósításához. Inkább csak a kialakult gyakorlat, tapasztalat hiánya miatt voltak kisebb-nagyobb buktatók.
Az azonban egyértelmű, hogy a mai lehetőségek mellett már nem akasztja meg teljesen az oktatást egy járvány sem, hiszen minden megoldható a távolból is. Igaz ez egyébként a munka világára is: sokan kényszerültek home office-ba a koronavírus miatt, és nagyon sok munkahelyen tökéletesen megoldották így is a feladatokat. Érdekes lesz látni, hogy az elmúlt időszak tapasztalatai vajon egy nagyobb előrelépést jelentenek-e az online oktatás és a távmunka terén.
Soha nem látott szabadság
Azt a kijelentést, hogy az internet forradalma eddig soha nem látott mértékű szabadságot ad nekünk, többféleképpen is lehet értelmezni.
Egyrészt, óriási kínálatot tár elénk, gyakorlatilag végtelenek a választási lehetőségeink. Ez üzleti szempontból egyszerre jelent szuper teret arra, hogy minél több embert elérjünk, és óriási konkurenciát is, hiszen mások ugyanígy jelen tudnak lenni mindenhol. Ezért költünk egyre többet online marketingre. Vásárlói szempontból azonban minden eddiginél nagyobb a döntés szabadsága, nem kell beérni azzal, ami a szűk környezetünkben elérhető – hiszen a neten keresztül minden elérhető.
Másrészt, a szabadságot szó szerint is lehet értelmezni: a világháló segítségével sok tevékenység már nem igényel személyes jelenlétet, ennek köszönhetően megszabadultunk egy halom kötöttségtől. Ez azt is jelenti, hogy például a munkavégzés is új értelmet nyert, sok feladatot el lehet végezni online is, olykor komplett munkaköröket. Ezzel megjelent a távmunka lehetősége: bárhonnan bármikor dolgozhatunk, lehetünk digitális nomádok, akik munka közben bejárják a világot, gyűjtik az élményeket. Mi a szabadság, ha nem ez?
Egy új, párhuzamos világ
Nyugodtan kijelenthetjük tehát, hogy az internet berobbanása, illetve folyamatos fejlődése szinte új világot teremtett. Nyomokban még megvan a régi is, de a hangsúly egyre inkább áthelyeződik az online valóságra.
Itt vannak jelen a legtöbben, ezért az embereket is itt a legkönnyebb elérni. Ennek nyilvánvaló következménye, hogy a marketing is az online felületekre tevődik át. Nagyon hatékony eszközök állnak rendelkezésre az elérésekre, ennek ellenére jóval többet költenek itt a vállalkozások, mint az offline világban – de ezek a ráfordítások hamarabb kifizetődnek és sokkal jobban ellenőrizhetők, mérhetők.
„Aki az interneten nincs jelen, az nem is létezik” – viccből mondogatjuk ezt a mondatot, de egyre inkább igazzá válik. Már most is ez a legfontosabb terület üzleti szempontból, a fejlődés pedig nem állt le. Ki tudja, milyen forradalmak várnak még ránk?
0 hozzászólás