Milyen gyakran érdemes egy átlagos honlapot átnézetni, frissíteni?

Írta: NetMasters

2017.10.13.

Általánosságban elmondható, hogy minél gyakrabban foglalkozunk vele, annál jobb.

Ez a gyakorlatban a legritkább esetben szokott megvalósulni. Pedig ez több okból sem jó. Az egyik az, hogy ha valamilyen CMS rendszert (WordPress, Joomla stb.) használunk, akkor azt bizony tényleg időről időre illik és kell is frissíteni. Ennek elmulasztása komoly biztonsági kockázatokat von maga után, amit előbb-utóbb a tárhelyszolgáltatónk lekapcsolás formájában fog jelezni. Ugyanis feltörik az oldalt, spammelnek róla. Ez még ráadásul a jobbik eset. Ha valamilyen komolyabb kárt akarnak okozni, akkor nem kezdenek el spamet kizúdítani róla, ugyanis azt hamar észreveszi a szolgáltató. Hanem mondjuk ún. adathalász oldalt hoznak létre rajta, vagy bankkártyás csalásokra fogják használni. Ilyen esetekben pedig nem csak a szolgáltatónknak, hanem a hatóságoknak is magyarázkodhatunk, esetleg a károsultak bíróság elé citálhatnak minket.

Az sajnos nem tud működni, hogy megcsináltatunk egy weboldalt, majd arra soha többet nem kell ránézni sem, s főleg nem kell rá költeni. Ez még az egyedileg programozott oldalaknál sem követhető hozzáállás, hiába ezen oldalak magasabb elkészítési költsége, ezek sem örök életűek. De gondoljunk csak bele: az informatikai fejlődésnél kevés gyorsabb van a világon. Ami pár éve még elfogadott technológia volt, az könnyen lehet később igencsak elavult. Sőt, mint ahogy az Adobe által fejlesztett Flash példája is mutatja egyenesen üldözik ma már az ilyen techológiával készült weblapokat. Holott nem kell nagyon messzire visszamenni az időben, mikor mindenki az ennek köszönhető izgő mozgó, szép színes siteokon barangolt, s ámult. De minden felett eljár az idő egyszer.

Fejlődnek a szervereken futó alkalmazások, szoftverek, s ezek a legtöbbször a fejlesztők igyekezete ellenére sem teljesen kompatibilisek az előző verziókkal. Azaz, ha nem foglalkozunk az oldallal, nem követjük a változásokat, akkor nem haladunk a korral, s végül lemaradunk.

A másik jó példa a mobil eszközök terjedése. Létezett ugye már régen is tablet, okostelefon (a mi első, mai napig működő első generációs Apple Ipadunk 2007-es, azaz napjainkban több mint 10 éves!), de csak az utóbbi pár évben gyorsult fel a terjedésük, mondhatni szédületes ütemben. Ma már itthon is 50%, vagy ezt meghaladó mértékű az ilyen eszközökről történő látogatások mennyisége.

Sajnos ma is nagyon sok ilyen weboldalt látunk, melyek vagy egyáltalán nem futnak valamilyen elavult dolog miatt, vagy tele vannak hibákkal, figyelmeztetésekkel. Vajon kelt egy ilyen oldal az ügyfelekben bizalmat? Aligha.

A másik megoldás ezzel teljesen szemben áll: ha él a weboldal, esetleg rendszeresen frissített blog is van, működik a Facebook, megtalálható a cég a Google Mapson, vagy esetleg a Waze egyből oda is tud navigálni, akkor a látogatók is rögtön másképp állnak a dologhoz és szívesebben lesznek a kuncsaftjaink. Ez pedig csengő kasszát, ropogós bankókat eredményez a folyamat végén, sőt: ha elégedettek, akkor ingyen és bérmentve is sokkal szívesebben ajánlanak minket. Soha nem tudhatjuk, ki tér be az online üzletünkbe vagy a boltunkba: ma egy tizenéves – aki látszólag átlagember – is könnyen rendelkezhet olyan netes csatornával, ahol tíz- vagy százezrek követik őt. Ha kapunk tőle egy dicséretet vagy ajánlást, akkor alighanem keveset fognak a kollégák unatkozni! Sőt, mi magunk is kereshetünk ilyen véleményvezéreket, s ma még elfogadható áron bízhatjuk meg őket promóciós megjelenéssel, termékbemutatással, vagy akár unboxing videó elkészítésével.

És ez csak az érem egyik oldala. A másik, hogy ha nem követjük a trendeket, nem felelünk meg a mai kor követelményeinek, akkor bizony az üzletünk ezen nagyon – nagyon sok pénzt is veszíthet. Ha nem használunk landing oldalakat, akkor az éves árbevételünk nagy részét gyakorlatilag kidobjuk az ablakon. A főoldalra hozva a látogatókat ugyanis nagyon alacsony a hatékonyság, alig történik konverzió. Ma már az emberek nem szeretnek hosszú időt eltölteni a nekik kellő dolgok, termékek, szolgáltatások keresgélésével. Ha nem találják meg nálunk az áhított dolgot, akkor rövid idő után elmennek. Ez pedig nekünk nagyon rossz. Elsősorban azért, mert nem lesz a látogatóból ügyfél, azaz nem lesz bevétel. De ha hamar elmegy, akkor az összes, manapság kulcsfontosságú hirdetési felületen rosszak lesznek a minőségi mutatóink, ezáltal magasabb hirdetési díjakon tudunk csak reklámozni, sőt: egy idő után ez annyira rossz tud lenni, hogy a pl. a Google nem hajlandó kirakni a hirdetésünket akkor sem, ha 10x annyit fizetünk érte, mint aki az első helyre kerül. Ez amiatt van,. hogy az oldalunkat nem érzi relevánsnak az adott dologra, s inkább nem jeleníti meg, minthogy a saját nimbuszát rombolja vele.

Változik a szabályozás is: a 2018.05.25-én bevezetésre kerülő GDPR szabályozás (melyről hamarosan fogunk írni a blogban is!) a mulasztások szankcióit is EU szintre emeli, s a bírság akár 20 millió Euró is lehet, vagy a nemzetközi teljes árbevétel 4%-a. Ez már nagyon komoly tétel egy nagy cég esetében is, egy kisebbet meg azonnal a megszűnésbe taszítana. Ha elhanyagoljuk a dolgokat, nem követjük a trendeket, akkor az ilyenekről is lemaradunk, s ha a hatóság nem is feltétlen veszi észre a dolgot, akkor akár a konkurenciánk tehet bejelentést, s ejthet ki minket a “játékból”.

Ezek persze a végletek, egy valamire való cég természetesen ezt az állapotot nem várja meg.

Leggyakrabban a weboldallal folyamatos munka van. Szezonális vagy időszakos kampányok, esetleg akciók, hírlevelek, új termékek, megszűnő portékák, új érkeztető oldalak, ritkább esetben telefonos applikációk készülnek. Ezzel együtt maga a weboldal is folyamatosan fejlődik, megoldott a karbantartás. Ilyen esetben nincs gond. Havonta megtörténnek a frissítések legalább, ezekkel a kisebb munkákkal pedig folyamatosan szépül, javul, válik egyre hatékonyabbá az online gépezet. Ekkor van gazdája az oldalnak, ezt látja az egyszeri látogató is. Frissek a dátumok, bejegyzések, aktuális minden információ, működnek az elérhetőségek, a mail-címek. Ilyen esetben nagyjából évente érdemes kicsit szétnézni a piacon, s ha szükséges, akkor az alapdolgokat frissíteni. 2 évente érdemes alaposabbnak lenni: ekkor egy nagyobb designváltást, új technikákat, megoldásokat behozni, alkalmazni.

Ha ezekre figyelünk, akkor folyamatosan növekvő pályán lesz a weboldalunk, a marketingünk, s nemcsak “jönni fognak” a számok, hanem ahogy az alkalmazott megoldásokban a piac elé kerülünk, úgy ez tükröződni fog a bevételekben is

Persze ez nem könnyű, mi is tisztában vagyunk vele. Sokszor csak a napi rutin után vagy a pihenésre szánt időben lehet megoldani. De ha jól csináljuk vagy jó a kivitelezőnk, akkor kihasználva a mai kor megoldásait, egyre több bevételünk lesz egyre több szabadidő mellett. Erre a mai CRM rendszerek, vagy autoresponderek számtalan megoldást kínálnak. Akár ingyenesen is, de a fizetős megoldások belépési küszöbe is alacsony, már havi 10-20 dollártól kezdve egészen használható alapcsomagokat kapunk, amiknek a segítségével akár 2000 feliratkozónkat is kiszolgálhatjuk. Arról nem is beszélve, hogy minél több az automatizmus, annál több dolog termeli a pénzt nekünk egész nap, az év minden órájában. Gondoljunk csak bele: ehhez mennyi kollégát kellene foglalkoztatni és utánuk a béreket, plusz járulékokat megfizetni? Ugye, máris vonzóbb lett egy automatizált rendszer?

Ebben az esetben a kiadások sem lesznek megterhelők egyszerre, vagy akár mi magunk, illetve egy hozzáértőbb kolléga is elvégezheti a dolgokat.

Ha viszont ezeket elmulasztjuk, akkor hirtelen fognak jelentkezni a költségek is, a munka is nagyobb lélegzetű lesz, s a cég részéről is komolyabb odafigyelést, több együttműködést fog igényelni. Mindezt szerencsétlen esetben mondjuk a hajtás közepén kell megoldanunk. Jobb ezt elkerülni, ha megtehetjük.

Mivel a weboldal a cég arca a világ felé, érdemes jól megfontolni, kire bízzuk. Erről majd a következő írásunkban olvashattok, melyben azt taglaljuk, hogy milyen szempontokat figyelembe véve javasolt kivitelezőt választani. Nagyon sok bosszúságot megspórolhattok, ha megfogadjátok a leírtakat, ugyanis a fejlesztők többsége nem szeret más után tüzet oltani, s ha el is vállalják, akkor is jelentős felárral fogják megtenni.

Olvasd el ezeket is:

Kommenteld meg jól:

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .