A hazai vállalkozók sokszor még mindig ódzkodnak attól, hogy komolyabban foglalkozzanak az adatbányászattal – pedig ennél önsorsrontóbb döntést nehezen hozhatnának. Az egész ugyanis nem vudu mágia, hanem egyszerű józanész.
Sok cég hivatkozik arra, hogy neki nincsenek is használható adatai. Mert még csak néhány hónapja működnek, nincsenek szakértőik, adatbázisaik. Persze, a multik olyan rendszereket működtetnek, olyan infrastruktúrát építenek ki az adatelemzéshez, amilyet csak nem szégyellnek, hiszen milliókat költhetnek rá – míg egy hazai KKV-nak erre nincsen lehetősége. Az adatelemzést azonban ez nem zárja ki.
Miből dolgozhatsz?
Koncentráljunk az online jelenlétre: a cégnek nyilván van egy weboldala. (Ha nincs, legyen. Ez ma már olyan, mintha neve vagy telefonszáma nem lenne.) A weboldalról elképesztően hasznos információkat szerezhetünk bármiféle komolyabb képzettség nélkül.
Ingyenes szolgáltatások garmadája áll a rendelkezésünkre (lásd például: Google Analytics), amelyek segítségével megtudhatod, hogy mely aloldalaidat szeretik a legjobban, melyekről lépnek ki a leggyorsabban, hogy mely hivatkozásokat kattintják. Követheted azt is, hogy ha hírlevelet küldesz, hányan nyitják azt meg, hányan reagálnak.
Van Facebook-oldalad? A statisztikákból azonnal megtudhatod, hogy kik kedvelik az oldalad, milyen a közönség összetétele és azon belül az aktívaké. Láthatod, mikor a legaktívabbak – tehát mikor kell posztolnod. Hogy milyen tartalmak szerepelnek a legjobban. És így tovább.
Ehhez nem kell érteni – elég, ha értelmezni tudsz egy végtelenül egyszerű táblázatot.
Ezt pedig felejtsd el: szoríts rá időt. Az adatelemzés olyasmi, ami rövid távon is rendkívül hatékony lehet, hiszen segít jobbá tenni stratégiádat. Megtudod belőle, hogy mit csinálsz rosszul, és hogyan csinálhatnád jobban.
Szánd rá az időt, és akár vezess Excel-táblákat, regisztrálj minden hasznos szolgáltatásba, és rendszeresen vizsgáld meg az adataidat. Nem kell ahhoz egy multi infrastruktúrája, hogy alapszinten profitálj az adatbányászatból, csak heti pár óra munka.
Az adatok hiányában nem tervezhetsz marketingstratégiát, nem tudod, hatékonyan értékesítesz-e, hogy egyáltalán eléred-e a célközönségedet. Nem csak lehetőségekről mondasz le, ha nem szorítasz időt erre, hanem aktívan átengeded a terepet versenytársaidnak.
Te lemondanál a versenyről? Vagy inkább megmutatnád, hogy te is vagy olyan jó, mint bárki más?
0 hozzászólás