A Facebook ma Magyarországon az online közösségi marketing egyik legfontosabb platformja, nem egyszerű azonban “tökéletes” posztot írni. Mutatunk néhány irányelvet, amelyekkel közelebb juthatsz ehhez.
A Facebook algoritmusa rendkívül sok szempontot vesz figyelembe, amelyek alapján meghatározza, személyes idővonalunkon mi jelenhet meg. Természetesen maga az algoritmus nem publikus, de az irányelvek igen, ezeket pedig így foglalhatjuk össze:
A Facebook olyan tartalmakat igyekszik mutatni neked, amik korábbi tevékenységed alapján érdekelni fognak.
Kit érdekel?
Értelemszerűen az egész ott kezdődik, hogy megfelelő közönséget kell kiépítenünk – vásárolt kambodzsai lájkokkal nem lesznek a tartalmaink népszerűbbek, de akkor sem, ha paintballozásról és tankvezetésről írunk 50 feletti fővárosi nőkből álló közönségünknek. Jó esetben tartalommarketingünk és promóciónk erős annyira, hogy kiépíthessük a megfelelő tábort, így itt csak annyit kell megjegyeznünk: legyünk következetesek!
Ne minél szélesebb tábort fedjünk le a tartalmakkal, inkább több különböző oldalt hozzunk létre a különböző célközönségeknek, így a megosztott tartalmak arányaiban többekhez juthatnak el, több interakciót generálhatnak.
De pontosan milyen tényezők befolyásolják az elérést?
Arról már írtunk korábban, hogy mikor posztolj, ha a lehető legtöbbet embert akarod elérni – erről itt találhatsz egy rendkívül részletes infografikát.
Mondani sem kell, hogy a Facebookon a siker öngerjesztő. Minél többen kedvelnek, kommentelnek valamit, annál többeknél jelenik meg, még megosztások nélkül is. A bejegyzés típusa is fontos ugyanakkor. Nem mindegy, hogy linket, képet, szöveget vagy videót osztunk meg – a tapasztalat szerint a videók a legnépszerűbbek, ugyanakkor videómarketinget ma még kevés magyar cég folytat, pláne KKV. A tartalommarketing akkor lehet a leghatékonyabb, ha hivatkozásokat osztunk meg, és nem csak képek mellé – a link típusú posztok általában jobban teljesítenek.
Soha. Ne. Duplikálj.
A netre ugyanazt kétszer feltölteni az egyik legnagyobb hiba. A Google sem szereti a tartalomduplikálást, de ha kétszer ugyanazt töltöd fel, a Facebook sem jeleníti meg majd annyiszor a második posztot.
Ugyanazt a hivatkozást persze megoszthatod, de fogalmazz hozzá más szöveget. Sőt – tesztelj más-más címeket és címsorokat! Posztoláskor átfogalmazhatod ezeket, így több verziót is megfuttathatsz (persze időben azért érdemes elválasztanod), és így belőheted, mi tetszik jobban közönségednek. Hidd el, az A/B tesztelés az online marketingben az egyik leghasznosabb eszközöd, alkalmazása pedig nem kerül semmibe.
Ne erőltess!
A posztban lehetőleg ne hívj fel lájkolásra, megosztásra – a Facebook mostanra kifejezetten ellenzi már az ilyesmi (kiemelten céges oldalak, nyereményjátékok és céges oldalakon zajló nyereményjátékok esetén…). Nem meglepő, hiszen a törekvés az, hogy az interakciók organikusak legyenek: a felhasználó azt lájkolja, ami tényleg tetszik neki. Inkább írj egy jó cikket, fogalmazz egy megkapó leadet, keress egy figyelemfelkeltő képet – de ne könyörögj az interakcióért. Érdemeld ki azt.
Használd ki az aktualitások erejét.
A Facebook figyeli, miről posztolsz. Ha egy népszerű, aktuális témáról írsz, amiről sokan posztolnak, akkor is megjelenhet sokaknál a bejegyzésed, ha egyébként alacsony az elérésed.
Egyébként is érdemes figyelni, hogy milyen témák népszerűek éppen a weben, erre remek kulcsszókereső, médiafigyelő alkalmazások állnak rendelkezésedre (melyekről hamarosan nálunk is olvashatsz). Kövesd a szakmai fórumokat, Facebook-oldalakat, tájékozódj mindarról, amiről követőid beszélnek!
A fentiekkel persze nem a titkok titkát osztottuk meg – csak néhány szempontot, amire figyelned kell. Ezeket az irányelveket követve azonban jó esélyed van arra, hogy tényleg olyan posztot hozhatsz létre, amely sokakat elér majd.
0 hozzászólás