A 2019-esi hosting konferencia, ami idén CloudFest néven került megrendezésre, ismét megadta a módját. Az Európa Park hatalmas színpadán zajlottak az előadások, több ezer résztvevő előtt. A színpad sarkában Marty McFly fluxuskondenzátoros autója állt, ami jelezte, hogy itt most minden a jövőről fog szólni. És az előadások során ténylegesen úgy éreztem, hogy egy ablakot nyitottak számomra a jövőre, ahol láthatom, hogy mi fog történni az üzleti világban, hogyan szárnyal tovább az internet meghatározó szerepe, hogyan válunk egyre inkább digitális állampolgárokká, digitális fogyasztókká.
Hogy milyen gyorsan zajlik ma a történelem, azt mindenki érezheti. Többek között azáltal, hogy ennek a blognak az olvasója már rég nem csak az esőt hozó gombolyagokra asszociál, ha felhőről van szó. Pedig a felhő alapú számítástechnika alig egy évtizede robbant be, de ma már az egyik legfőbb iránynak számít nem csak az informatikában, de az üzleti világban is. A tárhelyszolgáltatás az üzlethez ma már olyan, mint a fazék a leveshez. Tök mindegy, hogy milyen levest akarsz főzni, mennyi vizet akarsz bele, húsos lesz vagy zöldségleves, fazék az kell hozzá. A felhő alapú szolgáltatások nyújtják az üzleti növekedés leggyorsabb országútját. Persze nem mindegy, hogy milyen fazekat választasz, de erről majd később.
Mi volt a legérdekesebb kérdés számomra?
Számomra az egyik legérdekesebb kérdést Andy Simpson tette fel, akinek a hivatalos titulusa Data Scientist, amit nem is igazán tudnék jól magyarra fordítani. Ha már eldöntöttem, hogy levest főzök, útnak akarom indítani a weben az üzletemet, akkor előbb honlapot gyártok neki, vagy azt döntöm el, hogy mi legyen a domain neve, és a domain nevet szerzem meg? Vajon mi a jó sorrend?
Mire elkészül az üzleti vállalkozásom weblapja, lesz hozzá megfelelő domain? Mennyi ideig fog állni a piacra lépésem, ha akkor kezdem keresni a megfelelő domain nevet? Ha végre találok egy jó domain nevet, akkor nem kell hozzá igazítanom a honlapom tartalmát?
És ha előbb domain nevet választok, akkor az nem olyan, mintha gombhoz varrnám a kabátot? Ha lefoglalom a domain nevet, mi van akkor, ha közben új ötleteim támadnak?
Andy Simpson szerint teljesen vegyes a kép
A vállalkozások fele így csinálja, a másik fele meg amúgy. De fontos ezeket a kérdéseket végiggondolni, hogy a mi üzleti vállalkozásunknak megfelelően döntsünk erről, és főleg időben.
Ez azért bennem is elindított gondolatokat, és már az előadás alatt azon agyaltam, hogy mitől függ ez. Ami jó hír, hogy ha már van egy tárhelyszolgáltatásom, ahhoz több domaint is hozzárendelhetek. És egy domain lefoglalása egyszerűen nem jelent lényegi költséget egy üzlet indításakor. Ma egy vállalkozói kánaánban élünk. Míg egy fizikai üzlethelyiségnek akárcsak a bérlése is jelentős tőkét igényel, addig egy megfelelő webcsomag néhány tízezer forintért elérhető. Míg egy üzlethelyiségre kitenni egy cégtáblát, berendezni, az szintén zsebbe nyúlós tud lenni, addig egy doménnév pár ezer forint, és pillanatok alatt megszerezhető. Egy 12 ezer forintos tárhely havidíja ezer forint, egy közepes tárhelynél kevesebb, mint háromezer forint. Ha egy hónapig nem használjuk, és ezzel elvesztegettünk ezer forintot, az vajon mennyire fájdalmas ahhoz képest, hogyha elszalasztunk egy jól időzített piacra lépési lehetőséget?
Mire ezeket végiggondoltam, Andy Simpson is elmondta az ő javaslatát:
A domain név ugyanis nem csak a honlapunk címe. Aki a felhőbe megy üzletet építeni, az biztosan gondolkodik azon is, hogyan fogja elérni az ügyfeleit, és előjön a marketing kérdése. A Google hova fogja rangsorolni az oldalam? Mennyire lesz érdekes az embereknek a név? Milyen marketinget tudok köré építeni?
Andy Simpson kutatásai szerint ma már a legtöbb domain név exkluzív kulcsszavakból tevődik össze. A keresőmotorok is ugranak erre, de a felhasználók is ezeket keresik. Sokkal hamarabb találják meg az üzleti ajánlatodat, ha már a domain neved tartalmazza a lényeges kulcsszavakat.
A .com és a .net domain nevek éves szinten 5.9 millióval nőttek 2018. III. negyedévére, és elérték a 159 milliós számot. És ezek között trendszerűen a kulcsszavakat tartalmazók jelennek meg többségben, és a keresőmotorok által felértékeltek között is az elsődleges jellemző a kulcsszó alapú domain név volt.
Az előadásból az is kiderült, hogy a frekventált kulcsszavak országonként, vagy inkább nyelvenként eltérőek. Fontos a kompaktság, a rövid kulcsszavak kerültek túlnyomó többségbe. Jellemzően a két kulcsszó volt a legelterjedtebb a kutatások szerint.
Érdemes tehát észben tartani, hogy már a domain névválasztással is hatással vagyunk a sikerességünkre, és egy jó választás is a találati listák elejére dobhat minket. Ha már rendelkezünk névvel, akkor új lendületet hozhat az üzletünknek, ha innoválunk egy új domaint, ami az aktuális keresési, fogyasztási szokásokra reflektál. Egy betűt nem változtattunk még a honlapunkon, egy fillért nem költöttünk új marketing akcióra, de egy trendi domainnel új fogyasztók szeme elé kerülhetünk. Ha jól felépített a honlapunk, jól felépített a marketingünk, hatékony az értékesítési folyamatunk – és nem utolsó sorban jó a termékünk, akkor sok-sok új fogyasztóval bővülhetünk egy jó húzással.
Mint látjátok, mély nyomokat hagyott bennem ez az előadás, de most már hagylak titeket domain neveket keresgetni, mert már látom a lelki szemeim előtt, hogy meg is nyitottatok egy új fület hozzá a böngészőben.
0 hozzászólás