Hogyan kezdj neki a hírlevelezésnek? Első rész: Alapok

Írta: NetMasters

2017.09.11.

Bizonyára Ti is sok helyen látjátok és olvassátok, hogy hírleveleket küldeni menő és tuti kasza. Ezen túl szinte mindenki kapott már legalább 1 olyan “ajánlatot” az elektronikus postafiókjába, melyben némi (egészen kevésnek tűnő, 10-25.000 közötti összeg) pénzért cserébe X db címzettnek elküldik a megbízó üzleti levelét, s ő majd nem győzi számolni a csilingelő dollárokat. Soha, de tényleg SOHA ne használjatok ilyet. Később látni fogjátok miért.

Na de kezdjük az elején. Megszületett a döntés: kellene rendszeresen küldeni leveleket a már meglévő ügyfeleknek, s akár a potenciális érdeklődőknek is.

Érdemes először felmérni, hogy a jelenlegi ügyfelekről milyen adatok állnak rendelkezésre. Ha már a kezdetektől gyűjtitek az elektronikus elérhetőségeket, akkor az már jó kiindulópont. Ha ez a lista naprakész is, az igazán tökéletes lenne kezdetnek. A kettő között az a különbség, hogy egy régi lista kiindulási alapnak ugyan jobb mint a semmilyen, de használata igényel némi tervezést, szakértelmet és előrelátást. Elmondjuk a különbséget később, majd haladóbb részben.

 

A kontaktok gyűjtése történhet több módon, néhány lehetőség a számtalanból:

  • Az üzlethelyiségben (offline, vagy terminál segítségével contact formon)
  • Kérdőívekkel (online és offline is lehet)
  • Céges weboldalon
  • Csalival (e-book, csalitermék stb.)
  • Konferenciákon, workshopokon és más rendezvényeken (kiállítóként)

 

Érdemes figyelni arra, hogy ezen címek listája a lehető legpontosabban tükrözze a kívánt célcsoportot, vagy ha több van, akkor célcsoportokat. Mivel ez lesz mindennek az alapja, később ezen címek felhasználásával is fog a cég hirdetni, ezért nem célszerű sem netről szedett, sem megbízhatatlan helyről vásárolt címekkel elrontani az adatbázist. Sokan azt gondolják, vagy azt a tanácsot kapják ezektől a listát árulóktól, hogy akár 2-5 évet lehet vele nyerni a növekedésben. Nem lehet, ez mind csak mézesmadzag. Kérjük soha ne hallgassatok ilyenekre. A legtöbb esetben hatalmas károkat okoz magának a cég, s nem egyszer van szükség a domain cseréjére is a történet végén.

Nagyon fontos kiemelni, hogy szintén semmilyen körülmények között, soha de tényleg SOHA ne spammeljetek!

Erről is fogunk későbbi részekben kicsit bővebben tájékoztatni, de elöljáróban annyit érdemes tudni, hogy ez is egy olyan dolog, aminek egyrészt nyoma marad a neten, másrészt a tárhely- és e-mail szolgáltatók nagyon nem tolerálják. A hírlevelezés szempontjából ezeknél is súlyosabb probléma a SPAM listákra kerülés. Ha ez megtörténik, akkor a címzettek szerverei nagyrészt el fogják dobálni a drága pénzen és sok munkával létrehozott és kiküldött leveleiteket. Nem utolsó szempont, hogy már itthon is bünteti a hatóság a spammelést elég komoly összegekre!

Ugyanilyen oknál fogva nem célszerű a gyűjtéshez nagy értékű ajándékokat (pl. Apple termékeket) használni. Ezek ugyanis hype-ot generálnak, s főleg olyanok fognak nagy számban feliratkozni, akik csak nyerni szeretnének, de eszük ágában sincs a vállalkozástól bármit is vásárolni. Célszerűbb saját márkás ajándék tárgyakat, vagy kis értékű nyereményt használni. Egy céghez lojális vásárló azt is becsülni fogja, szívesen használ akár egy kulcstartót, akár egy olcsóbb nyakba akasztót, vagy pendriveot, míg a nyeremény-vadászok csak a drága termékre hajtanak.

Bár nem tartozik szorosan a tárgyhoz, de szintén kerülendő, így megemlítjük, hogy nem célszerű az összes ismerőst sem bevenni ebbe a listába, vagy meghívni a FB kedvelők táborába, ugyanis szintén nagy számban lesznek közöttük olyanok, akik nem tartoznak a célcsoportba, s elrontják a célzást. Ezeket a kezdeti hibákat már nagyon-nagyon nehéz lesz, sőt szinte lehetetlen később javítani!

Mivel egyre drágábbak (és még jobban azok lesznek) a hirdetések is, tehát érdemes megfogadni a fentieket. Gondoljatok bele: Ezen nem releváns elérésekért is fizetni kell majd akár a hirdetések, elérések esetén (pl. a Facebookon), akár a hírlevelezés esetében, ahol miattuk nagyobb csomagokat kell majd fenntartani.

Apropó csomagok, szoftverek. Szükségesek lehetnek ugyanis külső szoftverek is. Ezek kiválasztásánál figyelembe kell venni a célokat, a lista nagyságát, valamint a kommunikáció gyakoriságát is és még sok mindent. Az igényeknek megfelelően érdemes már az elején szinteket megkülönböztetni:

  • Amennyiben csak egyszerű tájékoztatás a cél (nyitvatartási idők stb.), s nincs webáruház vagy netes értékesítés, akkor megfelelő lehet egy ingyenes, akár a WordPress weboldalba épített megoldás, de mivel ezek elég megbízhatatlanok ezért javaslatunk egy olcsóbb éves csomag, például tőlünk.
  • Ha van webáruház, akciók, rendszeres levelezés akár heti szinten is, akkor szintén jó választás lehet egy éves csomag, vagy saját szoftver beszerzése és beüzemelése. (Ilyen például a Webgalamb)
  • Teljes marketing automatizáció, messzemenőkig testre szabható elágazások, tűpontos statisztikák esetében érdemes lehet a már említett egyszeri díjas Webgalambot (a szoftver egyszeri díjas, de azt futtatni is kell valahol, az általában pénzbe kerül!) egy ActiveCampaign, Mailchimp vagy a számtalan hasonló szoftver egyikének használatát megfontolni. Kisebb listákra ezek a cégek is kínálnak ingyenes, vagy kedvező árú csomagokat.

Bátran kérjetek tanácsot a fentebbi cégektől, ilyesmihez értő szakértőktől, vagy akár tőlünk is a hírlevelezés megkezdése, vagy a szoftverek használata előtt.

Törekedjetek arra, hogy ügyfeleitekről naprakész elektronikus elérhetőséggel rendelkezzetek. Egy ilyen adatbázis kincset ér egy jó szakember kezében, s a fentebb említett kóklerekkel és átverésekkel ellentétben tényleg működik!

A marketingnek ez a szegmense is nagyon jól mérhető, szóval ne aggódjatok: a megtérülési mutatókkal sem lesznek problémák ha jól és kitartóan csináljátok a dolgot. A hírlevél ráadásul számtalan dologra alkalmas lehet:

  • Az értékesítési tölcséredben
  • Tájékoztatásra
  • Személyre szabott, egyedi kommunikációra (pl. az Enneagram segítségével)
  • A piacodról való információk közlésére
  • Céges blog népszerűsítésére
  • Meglevő kapacitás, lemondott megrendelés esetén gyors ügyfélszerzésre
  • Új termék/szolgáltatás bevezetésére, vagy az előtte lévő igényfelmérésre
  • Akciókra, készletek kisöprésére
  • Kérdőívezésre
  • stb.

 

Sok e-book, blogbejegyzés, sőt akár magyar nyelvű tanfolyamok (pl. ide kattintva) és tréningek is elérhetők a témában. Marketinges témával foglalkozó FB csoportokban, fórumokban is rengeteg segítséget kaphattok, de különösen érdemes a legjobb magyar szövegírással foglalkozó blogot is követni (klikk ide).

Mindezen helyeken sok trükköt, tippet elcsenhettek, rengeteg időt és tesztelést megspórolva. Megtanulhattok jó főcímeket, szövegeket írni, jobb konverzókat érhettek el, s még számtalan dolog lehetséges, határ a csillagos ég.

A konkurenciátok minden bizonnyal használja ezt az eszközt. Ti mikor kezditek?

Ajánló: A következő hírlevelekkel foglalkozó részben a NAIH azonosító beszerzéséről fogunk írni, ami szükséges itthon a hasonló tevékenység megkezdése előtt. Mivel fontos téma, ezért külön bejegyzést szentelünk majd neki!

Olvasd el ezeket is:

Kommenteld meg jól:

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .