Változások a .hu regisztrációk szabályaiban

Írta: NetMasters

2018.10.29.

Az ISZT, mint az itthoni .hu domainek nyilvántartója folyamatosan igazítja a .hu környezetet a jogszabályokhoz és a kor követelményeihez. Ezek egyike csak a dokumentumokhoz használt formátumokat érinti, mely szerint a jövőben az alábbiakat fogadják el:

  • .PDF, .jpg, .png és a .zip (ezek mindegyike ISO szabványokon alapul!)

Az eddigi, szintén támogatott .gif és a .rar formátumok megszűnnek. A .rar kibontó algoritmusa ingyenes, de a becsomagoló része már díjköteles. A ZIP formátum ingyenes mindkét irányban (tömörítés és kibontás is), használatát az elterjedt programok mind támogatják.

A hivatalos regisztrátorok, mint amilyen a NetMasters is, az ügyfelekkel és a nyilvántartóval való kommunikáció közben betartják a szabályokat, s amennyiben szükséges, a kapott fájlokat a továbbküldés előtt az elfogadott formátumok valamelyikére konvertálják. (Ez általában a .PDF!)

Egy másik folyamat, mely érinti a domainek kezelését is, lezajlott a közelmúltban (2018. október 11-én, UTC szerint 16:00-kor), mely már állíthatjuk, hogy gyakorlatilag nagyobb fennakadások nélkül végbement. Már tavaly próbálkoztak vele, de elhalasztották, mivel kb. 60 millió eszköz nem volt felkészülve a váltásra. Egy világméretű hálózat frissítése nem egyszerű művelet. 😀

Ez tulajdonképpen egy biztonsági frissítés, mely az Internet gerincét adó DNS szolgáltatásokat érinti, s ha nem működne, akkor a névfeloldás hibára futna: a böngészők címsorába gépelt neveket nem fordítaná le a szerver numerikus azonosítókká (azaz IP címekké), mely a helyes működéshez elengedhetetlen.

Egy példa hogy érthetőbb legyen:

  • Ha begépeljük egy böngészőbe a https://netmasters.hu, akkor a böngésző a háttérben feloldja a nevet, és a látogatót a 212.108.220.100-as címre irányítja, ahonnan a weboldal betöltődik. Ezen szolgáltatás nélkül nem lenne könnyű dolgunk: nem tudnánk a megszokott neveket használni.

Kicsit technikaibb leírás azoknak, akik értik: Az ICANN már tavaly bevezetett egy új KSK-t (KSK-2017, id=20326), és ezzel váltja ki a 2010 óta használatos KSK-2010-et (id=19036). A fenti dátumtól kezdve a . (root) DNSKEY set csak az új KSK-val lesz aláírva. A validáló rekurzív DNS szerverek túlnyomó része felkészült a KSK váltásra, már

az új KSK is ott van a trust anchor-jai között. Még mindig vannak azonban olyan validáló szerverek, amik csak a KSK-2010-ből indulnak ki ellenőrzéskor. Az ilyen rekurzív szervereket használó felhasználók és szerverek bajba kerülnek a KSK váltáskor: nem fog sikerülni a DNS nevek feloldása. A baj fokozatosan jelentkezik, ahogy a cache-ből kiesnek a régi rekordok. Ezért *fontos*, hogy minden rekurzív szerverüzemeltető ellenőrizze, hogy rendben van-e ebből a szempontból a rendszere. A javítás nem nehéz, de fontos!

Nemrégiben a GDPR hatására is történtek változások, ilyenek a következők:

Az egyik ilyen példa az Adatvédelmi Tájékoztatóban (http://www.domain.hu/adatkezeles.pdf) a 3.2. pont szerinti jogos érdek alapján történő adatigénylés, és a 6.1. pont szerinti tájékoztatáshoz való jog érvényesítéséhez kapcsolódó eljárások.

Ezek kapcsán a regisztrátort el kell tudni érni annak érdekében, hogy az adatokat el lehessen kérni tőle. Mivel az adatok kiadása csak az adatkérő kellő azonosítása után történhet meg, célszerű egy olyan lehetőséget is biztosítani az érintettnek, hogy az igénylést személyesen tegye meg, ahol könnyebb lehet az azonosítása (pl. azonosító okmány felmutatásával).

Ehhez közzé kell tenni, milyen módon, hol és mikor tud személyes kapcsolatba lépni valaki a regisztrátorral.

TIPP: Velünk Budapesten, Hajdúszoboszlón, Debrecenben és Vecsésen is tudtok személyesen találkozni! Keressetek minket elérhetőségeinken, ha időpontot szeretnétek foglalni! Ezen kívül viszonteladóinkon keresztül országszerte tudtok domain ügyeket intézni!

Sok regisztrátornak van ügyfélszolgálata, ahol a nyitvatartási időben ezeket az ügyeket is lehet intézni. Sok regisztrátor viszont nem rendelkezik ügyfélszolgálattal, mert igyekszik minden ügyet elektronikusan intézni.

A másik GDPR szabályozás alá eső terület a kapcsolattartási adatokat érinti.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) álláspontja szerint sokkal megnyugtatóbb, ha természetes személy kapcsolattartók esetén az adatok kezeléséhez való hozzájárulás nem közvetett módon, az igénylő nyilatkozatából derül ki, hanem az érintett személy erről szóló nyilatkozatot magában foglaló írásbeli hozzájárulását az igénylő a domain igényéhez csatolja.

A Nyilvántartó ennek megfelelően módosította az Adatvédelmi Tájékoztatójának 2.1.b.) pontját, és 2018.10.08-től nem fogad el olyan igényt (sem új regisztrációra, sem módosításra/átkérésre/átruházásra), ahol valamelyik kapcsolattartó (admin-c, tech-c vagy zone-c) egy, az igénylőtől/használótól különböző természetes személy, és nincs a rendszerbe feltöltve annak közvetlen hozzájáruló nyilatkozata. Amennyiben ez korábban már feltöltésre került, s nem lett egy domain névre korlátozva, akkor nem kell többször megadni. (Ez esetben viszont jelezni kell, hogy mely domain esetében lett már a nyilatkozat kitöltve!)

A nyilatkozatnak tartalmaznia kell a DRR-be rögzítésre szánt adatokat: név, postacím, e-mail cím, telefonszám, és szokásos módon hitelesítettnek kell lennie (teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni, azaz 2 tanú szükséges hozzá!). Felhívjuk a figyelmet arra, hogy amennyiben ezekben az adatokban változás van, és a regisztrátor javítja őket, új nyilatkozatot kell feltölteni, mely összhangban van az új adatokkal.

A Nyilvántartó kezdeményezte a szabályzat olyan irányú módosítását, hogy ne is lehessen az igénylőtől/használótól eltérő természetes személy kapcsolattartót megjelölni, vagyis kapcsolattartó csak jogi személy lehessen, amennyiben nem azonos az igénylővel. Ez a közvetett nyilatkozat problémáját megoldaná és egyetlen esetben sem lenne szükség a most megkövetelt közvetlen nyilatkozatra.

Érdemes tudni még, hogy jelenleg az alábbi bejegyzési időpontokat biztosítja a nyilvántartó:

  • A reggel 12 óráig a rendszerbe érkező és jóváhagyott igényeket 14:00 órakor,
  • A 17 óráig a rendszerbe érkező és jóváhagyott igényeket 19:00 órakor,
  • A 21 óráig a rendszerbe érkező és jóváhagyott igényeket 23:00 órakor.

A fenti időpontokat követően még szükség van egy kis időre (ez kb 1 óra), mire a domainek ténylegesen működni kezdenek minden itthoni szolgáltató hálózatában.

Kérjük, hogy az új igények leadásakor a fentieket legyetek kedvesek figyelembe venni, ezek nélkül új domain nevet nem lehet igényelni, vagy a hiánypótlások miatt a név megszerzése jelentős késedelmet is szenvedhet!

Olvasd el ezeket is:

Kommenteld meg jól:

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .