A prémium domain nevek jövője

Írta: NetMasters

2020.08.07.

Egy induló oldalnál a domain név kiválasztása nagyon fontos kérdés, a teljes brandedet megalapozza. Ha jól választasz, ezzel fogják azonosítani a cégedet, és ez fog segíteni abban, hogy minél többen megtaláljanak a neten.

A legjobb választást a prémium domainek jelentik, csakhogy ezekhez nem könnyű hozzájutni, ugyanis foglaltak, és meglehetősen borsos áron cserélnek gazdát. Utóbbi tény kiválóan tükrözi, hogy mekkora a tét – nyilván azért hajlandóak a cégvezetők dollármilliókat (!) fizetni egy-egy domainért, mert valóban sokat tud hozni a konyhára, ha a megfelelőt birtokolja az ember.

De vajon mitől is annyira szuperek ezek a prémium domainek, mit tudnak, amiért ilyen mélyen hajlandóak sokan a zsebükbe nyúlni?

Mitől lesz prémium egy domain?

A prémium domainek általában rövidek, könnyen megjegyezhetőek, ismert és gyakori kifejezések, nem mellesleg pedig a cég tevékenységét jelölő kulcsszavak – lehetőleg olyan kulcsszavak, amikre minél többen keresnek. Ehhez pedig valami gyakran használt kiterjesztés társul (.com, .hu, .eu, .org).

Régen ennek akkora jelentősége volt, hogy a megfelelő domain név gyakorlatilag garantálta az első helyet a keresőben az adott kulcsszóra. Ez már nincs így, mert mostanra a keresőoptimalizálás ennél egy hangyányit összetettebb. Mellesleg mára ezen domainek nagy része jó eséllyel foglalt is. Ennek ellenére azért bizonyos mértékben befolyásolják a találati listában elfoglalt helyet.

Ezek a webcímek gyakorlatilag elmondják a felhasználóknak, hogy mivel foglalkozik az adott cég, mondhatni, beszélő nevek. Azért jó, mert könnyen fognak azonosítani a piacon, és könnyen fognak rád találni a neten. Ez pedig óriási előnyt jelent a versenytársakkal szemben. Nem véletlen tehát, hogy egyesek komoly összegeket hajlandóak kifizetni, hogy egy ilyen domaint tudhassanak magukénak.

Ezeket nem fogod megtalálni a szabad nevek listájában, ugyanis rég elkeltek. Vannak, amik nem is eladók, mások igen, de elég valószínű, hogy zsebbenyúlós mutatvány egy ilyet megszerezni.

Mennyiért cserélnek gazdát a legjobb domainek?

Ahogy említettük, óriási összegekről lehet szó, akár dollármilliókról is. De azért a legtöbb prémium domain ennyire nem drága, ennyibe tényleg csak a legjobbak kerülnek. Több ezer, tízezer, százezer dolláros ár ugyanakkor simán előfordulhat.

A valaha eladott legeslegdrágább domain például a Business.com volt, ami nem kevesebb, mint 345 millió dollárért (jól olvasod, dollárért) cserélt gazdát még 2007-ben. Az eredeti értéke sem volt csekély: 7,5 millió dollárba került, ám mindössze 8 év alatt 345 millióra kúszott az ára. Ehhez képest a második helyett LasVegas.com már szinte olcsónak tűnik a maga 90 millió dolláros árával.

A millió dolláros, toplistás domainek között több biztosításos oldal van, de az erotikus vagy utazós oldalak is szép számmal képviseltetik magukat.

Kis hazánkban ekkora összegekkel azért nem dobálózunk, kisebb a piaci potenciál, mint az amerikai vagy épp a globális, és sohasem hozná vissza az árát egy ennyire drága név. De nálunk sem egyszerű egy-egy népszerű domaint megszerezni, pláne .hu, esetleg .com végződéssel, sok millió forintos adásvételek könnyedén előfordulhatnak adott esetben.

Mik egy népszerű domain titkai?

A legtöbb prémium domain nem véletlenszerűen vált népszerűvé – egészen világos okai vannak annak, hogy miért értékesek. Sok függ attól is, hogy milyen területről van szó, de azért van néhány jellemző, amit egy értékes névnek mindenképpen hoznia kell:

  • A megfelelő kiterjesztés. A világon toronymagasan vezet a .com végződés, ezért a legértékesebb domainek nyilvánvalóan .com-osak. Ettől függetlenül egyáltalán nem biztos, hogy az a jó neked, ha .com végződésű webcímed lesz. Ha például Magyarországban gondolkodunk, és a céged kizárólag magyar érdekeltségű, szinte biztos, hogy jobban jársz a .hu-val. A .com nemzetközi vizeken eredményes, de ott nagyon.
  • Rövid és egyszerű. Ennek okát talán nem kell túlmagyarázni: könnyen megjegyzik és könnyen kapcsolják fejben hozzád, a tevékenységedhez, brandedhez. A 3-4 karakteres domainek (a kiterjesztést leszámítva, persze) tarolnak leginkább, de azért ez persze nem minden esetben igaz. Vannak jóval hosszabb domainek, amik szintén sikeresek – ezek esetében nyilván más tényezők játszottak nagyobb szerepet.
  • Könnyű megjegyezni, és/vagy egyezik a cég vagy terület nevével. Ez azért jó, mert rögtön azonosítják a céggel, így könnyebben megragad az emberek fejében. Ez a tulajdonság sokkal fontosabb, mint az, hogy a webcím rövid legyen. Az 1990-es években nagy divat volt mozaikszavas domaineket regisztrálni, de mára kiderült, hogy ez annyira nem jó ötlet. Sokkal eredményesebbnek bizonyultak azok, amik komplett szót alkotnak, még akkor is, ha hosszabbak 3-4 betűnél.
  • Megegyeznek a legerősebb keresőszavakkal. Már említettük, hogy a kulcsszavak lehetnek a legjobb domainek. Ez azért van így, mert ezeket írják be az emberek a keresőbe, vagy éppen közvetlenül a címsorba, így jobb eséllyel találják meg éppen a te oldaladat. Nem mellesleg egy kicsit több lehetőséget is adnak, hiszen egy területre többféle kulcsszó működhet, többféleképpen lehet ugyanazt a tevékenységet leírni. Érdemes egy kulcsszókutatást végezni, mielőtt eldöntöd, melyik legyen a befutó.

Mi van, ha nem eladó a kiszemelt domain?

Megtaláltad a tökéletes prémium domaint, de nem eladó? Nos, ez esetben annyi lehetőséged azért marad, hogy felkeresed a domain tulajdonosát, és megpróbálsz vele megegyezni. Az, hogy ez sikerülni fog-e, sok mindentől függ. Nyilván számít, hogy az illető használja-e üzleti célokra a domaint, vagy csak megvette, és nem jutott el a megvalósításig. Utóbbi esetben biztosan könnyebben fog megválni tőle, míg az első esetben nincs túl sok esélyed.

Amennyiben a domain tulajdonosa nem szeretné eladni a kiszemelt nevet, kénytelen leszel ezt megemészteni, és más megoldást keresni. Próbálkozhatsz első körben más kiterjesztéssel, ez nagyon sokszor működik.

Tényleg megéri ezért ennyit kiadni?

Jó kérdés, hogy valóban érdemes-e ennyi pénzt elkölteni egy domainre. Kezdő vállalkozóként nem, és valószínűleg nincs is annyi fölösleges pénzed, hogy méregdrága webcímeket vásárolj. Később jól jöhet egy prémium domain, de csodát nem kell várni tőle, nem fogja önmagában garantálni az extra forgalmat és az ezzel járó extra bevételt.

A legjobb domain is csak akkor ér valamit, ha tudod, hogyan fordítsd az előnyödre. Kell, hogy legyen hozzá egy jól működő stratégiád, ellenkező esetben nem fogsz tudni élni a lehetőséggel, amit ad – így pedig csak kidobott pénz lesz, amit ráköltöttél.

Amint azt már említettük, elmúltak azok az idők, mikor egy prémium domain szinte garantálta az első helyedet a keresőben adott kulcsszóra. A keresőoptimalizálásnak ma már ennél sokkal több eleme van, nem lesz elég önmagában egy szuper név. Ami egyébként nem biztos, hogy baj, mert így van esélyed akkor is a lista élére optimalizálni magad, ha a domained nem éppen a területen fellelhető legjobb választás.

Egyértelmű, hogy a méregdrága prémium domainek vásárlása csak a valóban nagy játékosoknak éri meg, másnak nem igazán. Amennyiben a kiszemelt domain nem érhető el számodra, mert nem eladó, vagy az ára meghaladja azt a költségkeretet, amit rászánnál, próbálkozz inkább a területen népszerű keresőszavakkal, esetleg más kiterjesztéssel – így még mindig van esélyed egy erős domaint szerezni.

Nagyon megváltozhatnak a domainek…

Jelenleg a .com egyeduralma miatt egyre szűkebbek a lehetőségek egy jó domain megszerzésére, egyre kevesebb a szabad név. Hogy a .com dominanciája csökkenjen, felmerült már az Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) részéről, hogy a kiterjesztés a jövőben bármilyen szó lehetne, nem csak a megszokott formák. Így létrejöhetnének olyan domainek, mint például a renta.car (vagy magyarul auto.kolcsonzes).

Ez lényegesen kiszélesítené a lehetőségeket, és az biztos, hogy egy ilyen húzás sokat változtatna azon, hogy mennyit érnek a most felkapott domainek, mennyire éri meg megvásárolni őket. Ez persze egyelőre csak távoli koncepció, de már most is több ezer kiterjesztés közül válogathatunk, ezzel pedig a prémium domainek koncepciója lassan kezdi elveszíteni a jelentőségét. Ez jó hír, ha ilyet szeretnél vásárolni, mert alighanem ahogy telik az idő, egyre kisebb összegért lehet a tiéd egy ilyen név. Rossz hír lehet viszont eladói oldalról, mert hiába ülsz a domainen, az, ahogy halad előre az idő, gyakorlatilag egyre kevesebbet érhet. Válassz körültekintően!

Olvasd el ezeket is:

Kommenteld meg jól:

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..