A rendezvény kis és közepes e-kereskedőknek szól, s célja, hogy kifejezetten gyakorlati segítséget nyújtson jogi, technikai, pénzügyi, logisztikai, marketing és sales tevékenység fokozásához, hatékonyságához.
Mi már itt vagyunk, hamarosan kezdődik a köszöntő, melyet Dr. Ormós Zoltán elnök fog tartani, majd ezt követően ő indítja az előadásokat is. Az elsőnek a címe Webshop jogi alapok, a webáruházak jogi buktatói lesz.
Ledöntjük a kávét, s kezdünk…
A köszöntőben a szokásos szövetségi dolgokat hallottuk, illetve a helyszínt biztosító egyetem képviselője is mondott pár szót. A SzEK idén 10 éves, s 280 tagot számlál. Az egyesület közhasznú, mely komoly kötelezettségekkel is jár, pl. ennek egyik feltétele a tagok számára hasonló (ingyenes) rendezvények tartása. Az egyetem részéről kiemelésre került a mai kor követelményeinek megfelelő képzés biztosítása, melyhez nagymértékben hozzájárul a friss, piacképes információk és tudás átadása.
Zoltán az eladásfokozó jogszabálykövetésről beszél. Ebben tényezők a bizalomfokozó pozitív üzeneteket:
- Bírságmentes
- Panaszmentes
- Minősített stb.
- Rendelkezik ÁSZF archívummal vagy kivonattal
- Vannak saját anyagaik, másolásvédelmi védjegy
Amerikában rengeteg olyan ügy van, mely versenyjogi következményeket von maga után, ugyanis kamu pozitív testimonialokat írnak rólunk, s rosszakat a konkurenciáról. Ezt természetesen a versenyjogi eljárásban a hivatalnak bizonyítani is kell tudni, s ez ugyan nehézkes, de azt a tanácsot kapjuk, hogy ezt kerüljük el, ugyanis már egy eljárás elkezdése is negatív irányba billenti a lehetséges vásárlók hozzáállását.
A landing pagek aljára az ÁSZF-ből érdemes egy rövid jogi kivonatot beletenni, természetesen fel kell tüntetni a teljes ÁSZF elérhetőségét is. Ide érdemes felvinni a tanácsként hallott 30 napos elállási idő növelést is, a kötelező 14 nap helyett. Elállásból az első 3 nap, illetve a 14. nap a legmagasabb. Érdemes tesztelni, de a legtöbb kereskedőnek nem okoz plusz megterhelést. Ezt már reklámozni is lehet, de a 14 napot nem, ugyanis az kötelező!
Érdemes a copyscape oldalt használni a másolások felderítésére.
A védjegyekkel kapcsolatban megtudjuk, hogy Magyarország területére 74.000 Ft a költsége 10 évre, az EU területére pedig 3000 euró. A védjegy felhasználásával fel tudunk lépni pl. a nevünkben adwordsben hirdetőkkel, FB oldalakkal kapcsolatban is.
Érdemes a névválasztással az elején körültekintően bánni a későbbi védjegyezés és márkaépítés miatt, s olyan nevet választani, ami nehezen másolható, s nem általános.
Metszetek, kockázatok:
- Védjegy, domain, szellemi tulajdon: M kategória (max. 500e)
- Fogyasztóvédelem: M kategória
- Adatvédelem: M kategória (max. 10m) Októbertől itt a max. bírság 20 millió Ft-ra emelkedett.
- Versenyjog: XL kategória (max. nettó éves árbevétel 5%-a)
- Szerződések joga: XXL kategória
Nagyon kell vigyázni a felsőfokú jelzők használatával, mert ha nem tudjuk a teljes kampányidőszakra vonatkozóan bizonyítani, akkor nagyon könnyen bírság lehet a dolog vége.
Kakas Kitti következik az eNET-től, témája a Mit áruljak? Számok, trendek az e-kereskedelemről.
Kik lehetnek a mi potenciális vásárlóink? Itthon 9.887.000 fő van, Ebből 18 évesnél idősebb 8.154.000 fő van. Ők rendeznek rendszeres jövedelemmel. A következő szűkítés a 18 éven felüli, hetente min. 1 órát internetezők, melyekből 4.886.000 fő van. 2015-ben kb. 4 millió fő vásárolt az elmúlt 1 évben min. egyszer vásárolt online. (2014-ben ez még 3,4 millió fő volt!) Jellemző itthon, hogy ha valaki kipróbálja az online vásárlást, akkor ha elvárásainak megfelelően kapja meg a terméket, akkor nagy valószínűség szerint újra fog vásárolni. Sőt: egyre többször vásárol, egyre több helyen és egyre nagyobb összegben!
Online vásárlások gyakorisága:
- 24% évente legalább egyszer
- 30% háromhavonta egyszer
- 23% havonta egyszer
- 3% legalább hetente egyszer
- 8% egy évnél régebben
- 12% egyáltalán nem
A jellegzetes online vásárló profilja:
- 51% nő
- 54% 18-39 éves
- 44% házas
- 47% nagyvárosi
- 32% kétszemélyes háztartásban él
- 47% gimnáziumot végzett
- 50% több mint 3 éve vásárol online
- 37% legalább 3 havonta egyszer online vásárol
Miért vásárolnak online:
- Kényelmes
- Kedvező ár
- Házhozszállítási lehetőség
- Ár-összehasonlítási lehetőség
- Korlátlan nyitva tartás
- Csak neten kapható termék
- Nagy választék
- Gyors
- Biztonságos
Mi az akadály ha nem vásárol?
- Bizalomhiány
- Nem szeret online fizetni
- Nem szeret házhozszállítási díjat fizetni
- Személytelen
- Nincs eladó aki segtene
- Túl sokat kell várni, mire megkapom
Miket mérlegelnek a vásárlók?
- Vásárlói garancia
- Termék ára
- Szállítási díj mértéke
- Képek a termélkről
- Részletes termékleírás
- Különböző fizetési lehetőségek
- Gyors megrendelési folyamat
- Keresési funkció
- Részletes szűrési lehetőség
- Megbízható bolt feltüntetése
- Megtekinthető vásárlói vélemények
- Ügyfélszolgálat
- Személyes átvételi lehetőség
- Ismert márkanév
- Webáruház design
- Videó a termékről
Fizetne-e szállítási díjat?
- 18 % nem
- 9 % nem tudja
- 29% akkor is fizetne ha van átvételi lehetőség
- 44% csak akkor fizetne, ha nem lenne személyes átvételi lehetőség
Az online vásárlók 37%-a vásárolt 2015-ben külföldi webáruházból. A leggyakoribb a könyv, divattermékek, adathordozók, zene stb.
Online magyar belföldi kereskedelmi forgalom:
- 2005-ben: 19 milliárd Ft
- 2010: 137 milliárd Ft
- 2014: 273 milliárd Ft (2015-ös számok majd május körül lesznek elérhetők!)
Top 5 kategóriák:
- Számítástechnika
- Szórakoztató elektronika
- Játékok
- Lakásfelszerelési termékek
- Ruházat
Kiugró növekedést produkáló kategóriák:
- Sporteszközök
- Lakásdekoráció
- Állattartáshoz kapcsolódó termékek
Nettó átlagos kosárérték:
- 2009: 6000 Ft
- 2012: 7000 Ft
- 2014: 10.000 Ft
Fizetési módok:
- Utánvét során készpénzben fizetés: 95%
- Banki átutalás: 78%
- Készpénzes fizetés a boltban: 58%
- Internetes bankkártyás fizetés: 30%
- Online fizetés közvetítőn keresztül: 30 %
- Fizetés átvételi ponton: 30 %
- Bankkártyás fizetés a boltban: 25%
- Online mobiltelefonos fizetés alkalmazáson keresztül: 10 %
Szállítási módok:
- Futárszolgálat: 90 %
- Személyes átvétel a boltban: 62 %
- Személyes átvétel partnernél: 48%
Garantált kiszállítási idők:
- 24 órán belül: 23 %
- 48 órán belül:
- 72 órán belül:
Marketing:
- Nincs ezzel foglalkozó személy: 35 %
- Egy személy, nem kizárólagos munkakörben: 42 %
Eszközhasználat:
- Közösségi média (Nem fizetett hirdetés): 80 % (Hatékonyság 1-5-ig terjedő skálán: 2,9 %)
- Keresőoptimalizálás: 78 % (4,2 %)
- Fizetett hirdetés: 72 % (4 %)
- Hírlevél: 70 % (3,6 %)
- Árösszehasonlító oldalak: 53 % (3,9 %)
Legnépszerűbb összehasonlító oldalak:
- Árukereső: 83 %
Közösségi oldalakon való jelenlét:
- Facebook: 98 % (Mindent visz!)
- Google +: 58 %
- Youtube: 32 %
- Twitter: 28 %
- Pinterest: 18 %
- Instagram: 6 %
- Linkedin: 5 %
- Tumblr: 4 %
Mobilra optimalizálás a webáruházak körében 2015-ben:
- Nem rendelkezik és nem tervezi: 18 %
- Nem rendelkezik, de tervezi: 33 %
- Rendelkezik vele: 49%
Miről vásárolnak online:
- Személyi számítógép: 58 %
- Laptop: 55 %
- Mobil: 16 %
- Tablet: 6 %
Mire lehet számítani 2016-ban? Ezek jellemzően nemzetközi trendek, de ezek hozzánk is elérnek:
- M-commerce terjedése (Mobiltelefonról vásárlás)
- Omni-channel értékesítés: Más csatornán fejezem be a vásárlást a kezdéshez képest.
- Algoritmus alapú analitika: Ismerni kell a vásárlóinkat!
- Automatizált marketing: Személyre szabott ajánlatok. Ne mindenkinek ugyanazt az ajánlatot küldjük.
- Tartalomgyártás (Kicsit le van maradva az előadás, ez 2016-ban javában zajlik már, több cég is csinál ilyet itthon, a legnagyobb közülük a mi partnerünk is, a piacvezető Kreatív Kontroll!)
Milyen a jó webáruház? Előadó: Schmidt Zoltán a Big-Fish-től
Milyen a jó webáruház? Attól függ…
- Mi az a webshop? Mit kell tudnia?
- Kiegészítők:
- Fizetési megoldások
- Átvételi lehetőség
- Hűségprogram
- Ajánlórendszer
- Hírlevél
- eDM
- Árösszehasonlító
- Ügyfélszolgálat
- Affiliate program
Milyen szempontok alapján célszerű dönteni:
- Mik az üzleti célok és igények?
- Vannak-e a termékkörnek speciális igényei?
- Mit kívánnak az üzleti/logisztikai folyamatok?
- Mi az amit szeretnék, és mire van valóban szükség?
- Mik a pénzügyi lehetőségek?
Hogyan lehet saját webshopom:
- Piactér, bérelhető webshop (Vatera, E-bay, Amazon, Emag stb.) Nagy hátránya, hogy a vásárló nem az enyém, hanem a piactér vásárlója! Nem tudsz vele saját brandet építeni. Nem tudsz felhasználói adatbázist építeni.
- Vásárolt/dobozos szoftver (Shopify, Shoprenter, Unas, Bolthely.hu stb.) Fix havidíj, többféle csomag. Ez akkor lehet jó megoldás, ha a termékkörnek nincs speciális igénye. Alacsony a bekerülési költség. Tesztelni tökéletes a dolgokat, ötleteket.
- Ingyenes szofver (Magento, WooCommerce, Openchart, PrestaShop) A hozzáértő szakértő nem üzemeli be ingyen, csak az alaprendszer ingyenes!
- Egyedi fejlesztés: Ha nincs olyan kész rendszer, ami jól és hatékonyan meg tudná csinálni. Egyedi, vagy megkívánja az üzleti modell. Költségben ez a legmagasabb, emiatt nagy üzemméretet kíván meg.
Mivel jár egy webshop fejlesztése?
Megrendelő:
- Stratégia
- Folyamatok
- Funkciók
- Felületek
Vállalkozó:
- Architektúra
- Fejlesztés
- Üzemeltetés
Érdemes egy kézben tartani a dolgokat, mert akkor nincs egymásra mutogatás a vállalkozók között! Az ügyféllel nem ping-pongoznak, hanem van egy telefonszám amit felhív és azt mondja oldjátok meg.
Mennyibe kerül:
- Piactér: 2-4000 Ft/hó díjtól indul.
- Dobozos szoftver: Fix díj + testreszabás, beüzemelés. Nagyságrendileg min. 250-300e Ft.
- Egyedi fejlesztés: Min. 4-5 millió Ft, a felső határ a csillagos ég. Nem ritka a 100 millió Ft feletti összeg sem. (Piacvezetők esetén.) Átlagos érték 10-15 millió Ft.
Végszóként halljuk, hogy a tervezésre ne sajnáljuk az időt, vagy az esetleges konzultációs díjat, melyet befektetésnek kell felfogni, ugyanis rengeteg későbbi költségtől és bosszúságtól megkímélhetjük magunkat!
Számlázás és pénzügy az e-kereskedelemben. Hogy számláznak a profik? (Stygár László, számlázz.hu)
Az alapokkal nem terhelnénk senkit, mindenki ismeri a papír alapú és számítógépes programokkal készített számlák közötti különbségeket.
Számlázók bejelentési kötelezettsége:
- 30 napon belül
- Használat megkezdését és befejezését
Papír alapú számla:
- Csak kinyomtatva, papír alapon számviteli bizonylat
- Továbbítás személyesen, vagy postán
- Távnyomtatás?
E-számla:
- Csak elektronikusan, fájl formájában minősül bizonylatnak
- Továbbítás mailen vagy elektronikusan
- Speciális szabályoknak és technikai követelményeknek kell megfelelnie
Magyaroszágon az az elektronikus számla, mely időpecséttel van ellátva, s digitálisan alá van írva. Meg kell őrizni 8 évig, de a tárolásra nincs jogszabály. Ha kéri a hatóság, akkor file formájában kell neki rendelkezésre bocsátani.
Papír alapú számla:
- Nyomtatás, postázás költséges
- Tárolás költséges (8 év)
- Számlapótlás költséges
- Reklámanyag is küldhető
- Mindenki elfogadja
E-számla:
- Olcsó (6 Ft/db-tól)
- Továbbítás e-mailben
- Vevők elérik a saját számláikat
Kényelmi szolgáltatások:
- Díjbekérő kiállítása
- Számlaértesítő küldése
- Kintlevőségek nyilvántartása
- Automatikus fizetési felszólítások
- Vevői számlafiók (összes számla megtekintése és letöltése, illetve online fizetési lehetőség)
- Kapcsolat a könyvelési rendszerrel
- Papír számlák digitális tárolása
A posta előadását skipeljük. Egyrészt azért mert ebédelni megyünk, s jusson nekünk fánk 😀 Másrészt mert gyakorlatilag nincs élő ember itthon, aki ne utálná a céget, s ne futárszolgálatot használna. Ráadásul ugyanazokat a diákat hozták, amit tavaly…
Van egy kis változás a programban, emiatt a következő előadás Webáruházam a közösségi médiában – eszközök, platformok, amik a legjobban tudják támogatni webshopod értékesítésének növelését – Mészáros Beatrix | Mindea
Általános időtöltés naponta Amerikában:
- Facebook: 40 perc
- Twitter: 34 perc
- E-mail: 21 perc
A megfelelő (Pl. Facebook) stratégia 3 alappillére:
- Tartalom
- Fizetett hirdetés
- Promóció
Azon kívül persze, hogy egyáltalán létezzen, ugyanis sok cégnél egyáltalán nincs ilyen.
A tartalom:
- Releváns
- Tartalmaz képet (ajánlott a 700×700 pixel, max. 20% szöveg)
- Egyedi
- Exkluzív
- Rövid, tömör
- UGC
Hangsúlyozzák itt is, hogy képet és tartalmat ne lopjunk.
Milyen hosszú az ideális FB poszt?
- Az előadó szerint 0-50 karakter között…(itt gondolkodunk, hogy hagyjuk-e abba a közvetítést). A következő 3 dián eleve ennek sokszorosát mutatják, s ezek elvileg általuk készített, jó tartalmak….no comment.
Fizetett hirdetések:
- Új rajongók szerzése
- Reach növelése
- Engagement
- Alkalmazás használat ösztönzése
- Weboldalra forgalom terelés
- Értékesítés
- Adatgyűjtés
Célzás:
- Demográfia
- Érdeklődés
- E-mail cím lista
- Remarketing
- Lokáció
- Eszköz
Az ideális összeg az változó, de általában néhány 10e Ft erre elég. Tavaly az volt a trend, hogy weboldalra forgalmat tereljünk, idén ehhez hozzájött a lead gyűjtés.
Látunk A/B tesztes próbát Website AD-dal, Multi Product és sima poszt megoldással. Nem meglepő módon a MP nyert. Kattintási költségben is ez volt a legolcsóbb, átkattintásban is magasan vezetett.
Promóciók:
- Elköteleződés növelése
- Applikáció (Ezeknek nagyjából leáldozott!)
- Timeline nyereményjáték
- Játékszabályzat mindig kötelező (Min. 1,5 A4-es oldal!)
Instagram:
- A felhasználók 70%-a keresett már márkára.
- Kb. 6-700.000 magyar fiók van, de ezek nagy része inaktív. A becslések szerint 150-200e lehet az aktív szám.
Tartalom:
- Vizuális, szöveg nélkül
- Videós, max. 60 mp hosszban
- Backstage
Sokszor hatékonyabb az Instagrammról megosztott, FB-ra kirakott tartalom.
A csatornáink között ne legyen 10-20%-nál nagyobb átfedés.
Instagram hirdetések:
- Új rajongók szerzése
- Weboldalra terelés (olcsó, de rosszul konvertál!)
- Website ad
Célzás:
- Demográfia
- Érdeklődés
- E-mail címlista
- Remarketing
- Lokáció
- Eszköz
Youtube:
- Saját csatorna üzemeltetése
- Videóhirdetések
Snapchat:
- Amerikában nagyon trendi
- Fiatalos
- Intim kapcsolat a célközönséggel
Trendek:
- Felhasználók által készített tartalom
- Mozgóképes kreatívok
- Élő közvetítések (Periscope, Facebook Live)
- Social commerce
A jó stratégia:
- Használj több platformot
- Mindenhol legyen friss, egyedi, platform-specifikus kontent!
- Integráld a social plugineket a weboldaladba!
- Buzdítsd a rajongóidat az élményeik, tapasztalatait megosztására.
- Légy ÉLŐ!
A Linkedin ugyan rendelkezik kb. 400e felhasználóval rendelkezik, de itthon halott. Gyakorlatilag önéletrajz oldal.
———-
Szabó Balázs következik zárásként, Adwords és Analytics újdonságok címmel.
Bevezetésként használjunk a weboldalon és a hirdetésben hívásbővítményt, mert bizalmat ébreszt!
Legyen a weboldalad mobil kompatibilis. Húsvétot megelőzően akár +10%-ot is jelenthet a mobilról jövő látogatók száma.
Használjuk a Google mobilbarát tesztjét.
Adatok:
- A kiküldött hírlevelek 44%-át mobilról nyitják meg.
- A KKV-k többsége nem használ Analytics célokat! (Tapasztalat: Akár már 1 konverzió esetén 25%-kal növeljük az értékesítést)
- Használjuk az Intelligens célok opciót
- Mutatni fogja a legjobb konverziós útvonalakat! (MCF csatornacsoport)
Használjuk a Gmail hirdetéseket:
- Akár 10 Ft-os kattintási költség
- Használhatunk terület illetve kulcsszó célzást (Konkurens márkára is célozhatsz!!)
- Egyszerű felületen magunk állíthatjuk össze a hirdetésünket. Pofonegyszerű. Templatek közül lehet választani.
Február óta elérhető az új remarketing lista. Meglévő listánkat feltölthetjük.
Megváltozott keresési találati lista nemrégiben. A fizetett hirdetéseket érinti, március 1. óta felül van 4, alul 3 db.
- A korábbi 11 hely lecsökkent 7-re (4+3)!
- A 4-nél rosszabb pozíciókban megjelenő hirdetések jóval kevesebb kattintást fognak kapni.
- A jól működő hirdetési helyek átalakulnak.
0 hozzászólás