A szolgáltató “elolvassa” a leveleimet?

Írta: NetMasters

2017.10.19.

A cím egy kicsit megtévesztő. A szó szoros értelmében ugyanis egyik szolgáltató sem olvassa el az emberek leveleit, vagyis inkább úgy érdemes fogalmazni, hogy valódi emberek nem olvassák el.

Ezzel ellentétben azonban scriptek, robotok és hasonlók annál inkább! Építenek is belőle jó kis adatbázist, sőt egyes esetben igen komoly profilt is az illetőről. De mielőtt kiesne a kezünkből a kávé, s pánikolni kezdenénk, hogy most akkor minden titkunk kinn van a neten, azért érdemes egy lépést hátra lépni, s kicsit megvizsgálni ezt a kérdést abból a szempontból, hogy a résztvevők miért, hogyan, s legfőképpen milyen okból csinálják ezt.

Az ingyenes szolgáltatók esete a legegyszerűbb. Ugye mindenkinek megvan a jól ismert mondás: Ingyen ebéd nincs! Vagy a másik: Ha valamit ingyen kapsz, akkor Te magad vagy az áru. Nos, nincs ez másként ebben az esetben sem.

A levelezős szolgáltatások és az összes ezekhez kapcsolódó résztevékenység, a spam- és vírusszűréstől a mobil eszközökön futó kommunikációs applikációkig, mind-mind komoly fejlesztések eredményei, s a mögöttes géppark, sávszélesség, tudásbázis is bizony-bizony pénzbe kerülnek. Nem is kevésbe.

 

Azon cégek, amelyek a felhasználóknak ezen dolgokat ingyen nyújtják, azok 2 dologból finanszírozzák a tevékenységet:

  • Kapcsolódó szolgáltatásokat értékesítenek (pl. ilyen a plusz tárhely) azoknak, akik ezért hajlandók pénzt adni. (A többség nem fizet!)
  • Elemzik a felhasználók érdeklődését, viselkedését, szokásait, majd ebből egy profilt építenek, s ezt használják fel arra, hogy bevételhez jussanak. Általában célzott hirdetések formájában, ahol a hirdető komoly pénzeket is hajlandó leszurkolni egy-egy jól meghatározott jelöltért, akinek tud értékesíteni. Minél drágább az eladni kívánt termék/szolgáltatás, annál többet ér meg a dolog.

 

 

A fizető felhasználók aránya szinte minden esetben üzleti titok, de az közismert, hogy a nagy többség (85% felett) megelégszik az ingyenes résszel, s nem fizet az opcionális dolgokért. Ezzel szemben intenzíven használja a szolgáltatásokat, ami sok elemezhető adatot generál.

Már többször emlegettük, hogy mostanában jött el az a korszak, amit ezen cégek világ életükben vártak, s amiért gyakorlatilag már az elején belefogtak ezen hatalmas adatbázisok építésébe. Persze közben is jól kerestek, de akadályokba ütköztek a nagy mennyiségű adat közötti gyors keresésben, illetve az összefüggések minél mélyebb feltérképezésében. A közelmúlt fejlesztéseinek köszönhetően beköszönt viszont számukra az igazi kánaán: hála a rohamosan fejlődő MI technológiáknak és chip-eknek, ezen tevékenységek egyre gyorsulnak, és egyre több támogatást kapnak a hardvertől is. Fogunk írni később az IBM Watson nevű gépéről, ami félelmetes dolgokat tud egy hozzáértő elemző kezében kihozni az adatokból.

 

 

Azon cégek, akiknek a felhasználók fizetnek a szolgáltatásokért (mint pl. nekünk is), azok az esetek nagy többségében nem árulják az adatokat. Elemzéseket mi is végzünk a leveleken, többek között az alábbi céllal:

  • Vírusok ellenőrzése: A rendszer a víruskergető cégektől származó adatbázisok, illetve heuresztikus, viselkedés-alapú vizsgálatok segítségével elemzi a leveleket, s vírusokat, zsaroló kódot vagy más kártevőket keres. Ezen leveleket minden esetben eldobjuk, nem kerülnek kézbesítésre.
  • Spamek keresése: Ez a tevékenység egymásra épülő, többszintű szűrőn megy át. Az első szint szintén adatbázisokon alapszik, s részben ingyenes, részben fizetett szoftverek segítségével már a küldő szerver adatai alapján végez egy előszűrést. A nem megbízható, vagy kifejezetten spammernek minősített küldők leveleit (azok értesítése mellett) visszadobjuk. A válogatáson átesett, s megfeleltnek minősített leveleket pedig vizsgálatnak vetjük alá, s ezen vizsgálat eredményétől függően fog a spam mappába, vagy a beérkezett levelek közé kerülni az üzenet. Ezen spamszűrők taníthatók is, de adatot részünkre nem szolgáltatnak a levelekből, s harmadik fél számára sem. Kizárólag arra szolgálnak, hogy az ügyfél szempontjait figyelembe véve finomítsák és javítsák a szűrés hatékonyságát.

 

 

Tehát mi nem olvassuk el a leveleket, illetve semmit nem gyűjtünk, s főleg nem adunk ki semmit harmadik félnek ezekről!

Természetesen ez alól kivétel a törvényi kötelezettségeknek való megfelelés, azonban ilyen információ kérésének megvannak a (törvényben is előírt) pontos folyamatai, s hivatalos megkeresés is történik egy ilyen ügyben. Magát a levelet ilyen esetben sem tudjuk kiadni, csak a logok adatait tudjuk felhasználni, s a ki, kivel és mikor kérdésre tudunk felelni.

 

Olvasd el ezeket is:

Kommenteld meg jól:

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .